بیت‌کوین جایگزین طلا می‌شود؟

بیت‌کوین و سایر رمزارزهای دیجیتالی ممکن است جانشین دارایی‌هایی مانند طلا شود که از قدیم راهی مطمئن برای ذخیره پول بوده‌اند

بیت‌کوین منبعی محدود دارد و به همین دلیل با وجود چالش‌های قانونی و اعتباری در خریدن آن، سرمایه‌گذاران روز به روز بیشتر به آن روی می‌آورند - Justin TALLIS / AFP

بانک سنگاپور اعلام کرد بیت‌کوین و سایر رمزارزهای دیجیتالی ممکن است جانشین دارایی‌هایی مانند طلا شود که از قدیم راهی مطمئن برای ذخیره پول بوده‌اند.

منصور محی‌الدین، اقتصاددان ارشد این بانک در یادداشتی تحقیقی نوشت، بیت‌کوین منبعی محدود دارد و به همین دلیل با وجود چالش‌های قانونی و اعتباری در خریدن آن، سرمایه‌گذاران روز به روز بیشتر برای تقویت کارنامه سرمایه‌گذاری خود به آن روی می‌آورند.

آقای محی‌الدین گفت «اولاً سرمایه‌گذاران نیاز به مؤسسه‌های مطمئنی دارند که بتواند ارزهای دیجیتالی را امن و امان نگه دارند. ثانیاً برای کاهش نوسانات بازار رمزارز و نگه داشتن آن در حد معقول، باید وضعیت نقدینگی آن بهتر شود.»

«قیمت بیت‌کوین در سال‌های اخیر از ۴ هزار دلار به بیش از ۴۰ هزار دلار و دوباره به ۳۰ هزار دلار رسیده است. این نشان می‌دهد چه ارز پرنوسانی است. بیت‌کوین جایگاه امنی برای ذخیره سرمایه‌ای نیست که خلاف نوسانات بازار حرکت کند، بلکه قیمت آن به نوسانات بازار سهام و قیمت سایر دارایی‌های خطرناک بستگی دارد. در بحران‌های مالی، احتمال اینکه در بازار سرمایه‌گذاران، رمزارزها را رها کنند زیاد است. همان‌طور که در ماه مارس ۲۰۲۰ و در ابتدای همه‌گیری شاهد آن بودیم.»

فرار سرمایه از حوزه بیت‌کوین، در ابتدای همه‌گیری موقتی بود و این رمزارز دوباره تبدیل به یکی از پرسودترین دارایی‌های سال ۲۰۲۰ شد.

افزایش قیمت حدود ۳۰۰ درصدی، باعث شد عملکرد بیت‌کوین با ضریب ۱۰، نسبت به مجموع طلا و سهام داو جونز بهتر باشد. بدین ترتیب تحلیل‌گران بازار، روز به روز بیشتر اعتقاد  پیدا می‌کنند که این رمزارز، در حال تبدیل به نوعی «طلای دیجیتالی» در میان سرمایه‌گذراران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۲۰، سود حاصل از خرید بیت‌کوین افزایش شدیدی داشت و بدین ترتیب و با توجه به آسانیِ خرید و ذخیره رمزارزها نسبت به فلزات گران‌بها، هم نهادهای مختلف و هم مردم جذب سرمایه‌گذاری در این عرصه شدند.

پژوهشی جدید که از سوی مؤسسه سیمپل‌مانی‌لایف انجام شده است نیز گویای همین مطلب است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد ۶۷ درصد افراد از نسل جدید، ترجیح می‌دهند به جای طلا، بیت‌کوین بخرند.

بیت‌کوین اساساً به عنوان نظام «نقدینگی الکترونیکی همتا به همتا» طراحی شده است، اما با وجود استقبال سرمایه‌گذاران از آن، همچنان راه درازی تا تحقق کامل ظرفیت‌های اصلی‌ آن باقی مانده است.»

بر اساس یادداشت بانک سنگاپور که اولین بار در نشنال نیوز منتشر شد، به علت نوسانات زیاد ارزهای سنتی حاکم بر بازار همچون دلار آمریکا و مقاومت دولت‌ها در برابر به چالش‌ کشیده‌شدن حاکمیت ارزی‌ آنها، عملاً امکان ندارد بیت‌کوین جانشین چنین ارزهایی شود.

آقای محی‌الدین گفت «دولت‌ها کاملاً مراقب فناوری‌هایی هستند که قابلیت جانشینی ارز ملی‌ انها را دارند.»

«این امر باعث کاهش قدرت سیاست‌گذاران در چاپ پول در بحران‌های اقتصادی می‌شود.»

برعکس، این خاصیت بیت‌کوین که تحت تأثیر اقدامات تورمی همچون کاهش کمی قرار نمی‌گیرد، باعث می‌شود گزینه بسیار مناسبی برای ذخیره دارایی‌ها باشد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد