استقبال رئیس مجلس نمایندگان افغانستان از تمدید ماموریت خلیلزاد

بخش اصلی ماموریت خلیلزاد رساندن دولت افغانستان و طالبان به توافقنامه صلح پایدار است تا زمینه خروج نیروهای آمریکایی تا ماه مه ۲۰۲۱ را فراهم کند

میررحمان رحمانی رئیس مجلس افغانستان از تمدید ماموریت خلیلزاد استقبال کرد - توییتر خلیلزاد

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان، از تمدید ماموریت زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، استقبال کرد‌ و گفت آمریکا برای جلوگیری از جنگ و خونریزی در افغانستان کوشش بیشتری کند.

او در مجلس افغانستان گفت، از ادامه کار آقای خلیلزاد خوشحال است و در گفت‌وگوی تلفنی با او‌، از آقای خلیلزاد درخواست کرده است با توجه به تمدید این دوره، واشینگتن کوشش کند جنگ و خونریزی در افغانستان متوقف شد.

 رحمانی گفت: «طی تماس با دکتر صاحب خلیلزاد، تمدید این وظیفه را به او تبریک گفته و با روابط نیک و حسنه‌ای که با ایشان داریم، ضمن اعلام همکاری، خواهان توقف جنگ و سرعت‌یافتن روند صلح شدیم.»

 خلیلزاد بیش از دو سال پیش، به عنوان فرستاده ویژه دولت دونالد ترامپ برای روند صلح ملی افغانستان برگزیده شد. او در این مدت توانست آمریکا و طالبان را به توافق صلح برساند. بر اساس توافقنامه قطر، طالبان همچنان متعهد می‌شود سطح خشونت‌ها را در شهرهای بزرگ کاهش دهد. همچنین، طالبان باید رابطه خود را با القاعده قطع کند و وارد گفت‌وگوهای معناداری با دولت افغانستان شود.

آمریکا هم در مقابل، تا ماه مه ۲۰۲۱ سربازان خود را از این کشور خارج خواهد کرد. دو طرف، بخش عمده مفاد توافق‌نامه را اجرا کرده‌اند، اما میزان خشونت‌ورزی در کشور همچنان بالا است.

از این پس، بخش اصلی ماموریت آقای خلیلزاد، هموار کردن مسیر دولت افغانستان و طالبان برای رسیدن به یک توافق‌نامه صلح همه‌جانبه و پایدار است. رسیدن به این هدف، زمینه خروج موفق نیروهای آمریکایی را تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان فراهم می‌کند.

هرچند دولت جو بایدن، تاکنون رسما اعلام نکرده ‌است که ماموریت خلیلزاد تمدید شده ‌است، منابعی به سی‌ان‌ان و طلوع‌نیوز گفته‌اند آقای بایدن برای مدت نامشخصی ماموریت خلیلزاد را تمدید کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، مجلس نمایندگان افغانستان برای ایفای نقش فعالتر در روند صلح، یک هیات ۲۱ نفری را تعیین کرده است تا در تصمیم‌گیری‎‌های مربوط به صلح کار کنند. 

مجلس نمایندگان تاکنون از روند صلح، در حاشیه نگهداشته شده‌ است.

دولت افغانستان، ناراضی از فشارهای دیپلماتیک دونالد ترامپ و انجام مذاکرات مستقیم در غیاب نمایندگان کابل با طالبان، انتظار دارد رابطه با آمریکا وارد بخش جدیدی شود. اما با تمدید دوره خلیلزاد و ادامه کار او، به نظر می‌رسد وضعیت به همان‌گونه پیش برود.  

از این رو، داوود ناجی، مشاور شورای امنیت ملی کشور در توییتی می‌گوید: «روندی را که خلیلزاد شروع و مدیریت کرد، سبب شد که از طالبان قباحت‌زدایی شود، ۵ هزار زندانی طالبان آزاد شود، غرور کاذب پیدا کنند که آمریکا را شکست دادند و ارتش افغانستان را هم می‌توانند شکست بدهند. لذا حملات را شدت بخشیدند. جناب رحمانی از همه اینها استقبال می‌کنند؟»

بیشتر از جهان