دوران کرونا؛ کار با صفحه‌های لمسی به کمک انعکاس حرکت انگشت

با تداوم همه‌گیری ویروس کرونا، این فناوری در محیط‌هایی مثل آسانسور، مورد استفاده قرار می‌گیرد

محققان «صفحه لمسی غیرلمسی» را تولید کردند که با استفاده از هوش مصنوعی قبل از رسیدن دست فرد به صفحه نمایش، قصد او را پیش‌بینی می‌کند- AFP PHOTO / Frederic J. BROWN

با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیتی که همگان را به تلاش برای زندگی بدون تماس فیزیکی واداشته است، استودیوی «استاک دیزاین» در سنگاپور جایگزینی برای کلیدهای لمسی سنتی ابداع کرده است. 

کلید «کینِتیک غیرلمسی» تولید این شرکت، با استفاده از شناسایی حرکت به جای لمس، فعال می‌شود و می‌تواند با تداوم همه‌گیری ویروس کرونا، در برخی محیط‌ها مثل آسانسور، مورد استفاده قرار گیرد.  

این شرکت در تارنمای خود می‌گوید: «کلید غیرلمسی کینتیک وقتی که در آسانسور مورد استفاده قرار گیرد، حرکت انگشت‌های شما را مانند آینه تقلید می‌کند تا واکنش لمسی فشار دادن دگمه را بازسازی کند.»  

به گفته این شرکت: «هم‌زمان با حرکت انگشت به سوی کلید در یک آسانسور سنتی، کلید غیرلمسی کینتیک، قبل از آن که فشار داده شود به داخل فرو رفته و همان حرکت را ایجاد می‌کند، یعنی مستقیما حرکت انگشت را تقلید می‌کند.»  

این استودیو در حال کار بر روی نسخه اولیه است، اما هنوز نسخه تجاری کلید مورد استفاده در فناوری روزمره را بیرون نداده است. استاک دیزاین می‌گوید که با تعبیه روشن شدن نور یا به صدا درآمدن صدا، به فرد خبر داده خواهد شد که کلید غیرلمسی آسانسور زده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت ادعا می‌کند: «با تولید بازخورد پیش‌بینی شده نور و صدا، کلید غیرلمسی کینتیک راهی لذت‌بخش و آشنا برای تعامل با فناوری بدون لمس، خواهد بود.» این شرکت می‌گوید این نوع کلید غیر از فشار به سوی داخل، می‌تواند برای تقلید حرکات دیگری مثل فشار دادن، کشیدن و حرکت کشویی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کلید جدید تنها ابتکاری نیستند که در سایه همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد شده‌اند. محققان پیشنهاد کرده‌اند که نیاز به کاهش مواجهه افراد با یکدیگر و سطوح، می‌تواند نقطه عطفی در توسعه رباتیک باشد. ربات‌ها می‌توانند از طریق انجام کارهای «کسالت‌آور، کثیف و خطرناک» برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرند.  

دانشمندان در مارس ۲۰۲۰ نوشتند: «رهیابی هوشمند و شناسایی نقاط پرخطری که در معرض لمس بالا هستند و ترکیب آن با دیگر راه‌های پیشگیرانه، فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کنند. نسل جدید ربات‌های بزرگ، کوچک، ریز و گروهی، که قادر به کار مداوم و نظافت هستند، ممکن است تولید شوند.» 

ماشین‌های خودکار به سبک ربات، در حال حاضر در لیدز، به عنوان پاک‌کننده و نظافتچی دوران کووید-۱۹ استفاده می‌شوند و هم‌زمان در تونس، ربات‌ها در نقش پلیس برای تذکر به افراد برای رعایت قرنطینه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.  

محققان دانشگاه کمبریج نیز «صفحه لمسی غیرلمسی» را تولید کرده‌اند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا قبل از رسیدن دست فرد به صفحه نمایش، قصد او را پیش‌بینی کند.  

این صفحه برای استفاده در اتومبیل‌ها طراحی شده است، اما دانشمندان می‌گویند که می‌تواند با ادامه همه‌گیری، در جاهای دیگر نیز استفاده شود.  

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی