تخریب مجسمه‌‌های تاریخی در بریتانیا دشوارتر می‌شود

بوریس جانسون: «مجسمه وینستون چرچیل در میدان پارلمان، یادآور دستاوردهای او در نجات کل اروپا از دیکتاتوری نژادپرستانه و فاشیستی است»

مجسمه وینستون چرچیل، نخست وزیر پیشین بریتانیا که معترضان در ژوئن ۲۰۲۰ روی آن نوشتند : «او یک نژادپرست بود» - ISABEL INFANTES / AFP

دولت بریتانیا درصدد تصویب لایحه‌ای است که از مجسمه‌های دوره استعمار و نمادهای نژادپرستانه حفاظت می‌کند. رابرت جنریک، یکی از وزرای کابینه بریتانیا می گوید این کشور نباید در صدد سانسور و تغییر تاریخ برآید.

وزیر ارتباطات بریتانیا می‌گوید تصمیمات مرتبط با حذف میراث تاریخی انگلستان (بخشی از بریتانیا) باید با مجوز ویژه و در مشاوره با جوامع محلی صورت گیرد.

سال گذشته، در جریان بحث‌وجدل‌های تازه پیرامون مجسمه‌هایی که با دوران نژادپرستی و استعمار مرتبط بوده، و نیز اعتراض‌های مخالف نژادپرستی درشهر بریستول، مجسمه ادوارد کولستون، تاجر برده رد قرن هفدهم ساخته شده بود، پائين کشیده و به آب انداخته شد.

به دنبال وعده شوراهای محلی وابسته به حزب کارگر پیرامون ارزیابی این مجسمه‌ها، مقامات محلی یکی از نواحی لندن، مجسمه رابرت میلیگان، برده‌دار معروف بریتانیا را از محل خود خارج کردند. در دیگر نقاط لندن، بیمارستان‌های «گای» و «سینت توماس» نیز، دو مجسمه مرتبط با تجارت برده را از انظار عمومی دور کردند.

آقای جنریک در مقاله‌ای در نشریه ساندی تلگراف، نوشت که اخیرا تلاش‌هایی برای «پاک کردن» بخش‌هایی از «داستان ملی ما» صورت گرفته است. او گفت: «این اقدام یا به‌وسیله اراذل و اوباش رخ داده یا با تایید اعضای تندرو و متعصب کمیته فرهنگی شهرداری‌ها. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به حکومت قانون معتقد است، اما جایی که حفاظت از میراث ما مطرح می‌شود، مقررات و روندها نادیده گرفته می‌شوند و این درست نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جنریک افزود: «به آنچه نسل‌ها برپا بوده، باید با تعقل فکر کرد نه آنکه آنها در یک لحظه بی‌فکری و در دست گروهی اراذل و اوباش حذف شوند.»

آقای جنریک در این مقاله با عنوان «ما مجسمه‌های بریتانیا را از گزند افراطی‌هایی که می‌خواهند گذشته ما را سانسور کنند، حفظ خواهیم کرد» مقررات جدیدی برای حفاظت از مجسمه‌های انگلستان اعمال کرده است.»

او در ادامه می‌گوید: «من به منظور حفاظت از میراث تاریخی و حصول اطمینان از این که اشتباهات نسل‌های گذشته تکرار نمی‌شود، قانون را تغییر داده‌ام. حال (برای حذف میراث تاریخی) رعایت سلسله مراتب قانونی الزامی است.»

قتل جورج فلوید در بازداشت پلیس مینیاپولیس، موجب بروز اعتراض در سراسر جهان شد. یکی از نمادهای آن اعتراض، به پائين‌کشیدن مجسمه کولستون و پرتاب آن به آب‌های بندر بریستول بود. همچنین در جریان این اعتراضات، روی مجسمه سِر وینستون چرچیل (نخست وزیر زمان جنگ بریتانیا) نوشته شد که او «یک نژادپرست» بوده است.

در ماه‌های تابستان و در میان نگرانی از برخورد میان گروه‌های راست افراطی و معترضان جنبش «جان سیاهپوستان مهم است»، در اطراف مجسمه‌های چرچیل و نلسون ماندلا حفاظ ویژه تعبیه شد.

بوریس جانسون، در اظهاراتی در ماه ژوئن گذشته گفت: «مجسمه وینستون چرچیل در میدان پارلمان، یادآور همیشگی دستاوردهای او در نجات کشور و کل اروپا از دیکتانوری نژادپرستانه و فاشیستی است.»

نخست وزیر بریتانیا افزود: «بله، او گاه عقایدی داشت که در آن روز و امروز برای ما غیرقابل قبول است، اما او یک قهرمان بود و شایستگی یک یادبود را دارد.»

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent