جدول خاموشی‌های تهران منتشر شد؛ قطع برق از سه‌شنبه‌

ادامه کمبود برق پس از بسته شدن مراکز استخراج رمزارزها، این موضوع را مطرح کرده که آنها دلیل اصلی بی‌برقی نیستند

احتمال قطعی دو ساعته برق برای بسیاری از مناطق تهران امروز درنظر گرفته شده است، عکس تزیینی - RICARDO ARDUENGO / AFP

پس از خاموشی‌های هفته‌های اخیر و اعتراضات مردم نسبت به زمان طولانی و عدم اطلاع‌رسانی خاموشی‌ها، برنامه خاموشی‌های تهران از سوی شرکت توزیع برق تهران اعلام شد.

خاموشی‌های بدون برنامه زندگی در شهر تهران را مختل کرده بود و بخش‌های مختلف، از سیستم حمل و نقل شهری تا کلاس‌های آنلاین و بیمارستان‌ها تحت تاثیر قرار گرفتند.

حالا شرکت توزیع نیروی برق تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که برخی از مشترکان برق تهران امروز سه‌شنبه، هفتم بهمن ماه با خاموشی‌های احتمالی و پراکنده برق رو به‌رو خواهند شد. در این جدول طولانی، احتمال خاموشی دو ساعته برای همه مناطق تهران در تاریخ هفتم بهمن‌ماه درنظر گرفته شده است.

بر این اساس، مشترکان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت و یا از طریق اپلیکیشن برق من از برنامه خاموشی های احتمالی مطلع شوند.

شرکت برق تهران ابراز امیدواری کرده که «همچون گذشته با همراهی مردم عزیز و صرفه جویی ده درصدی در مصرف برق و گاز ، نیاز به اعمال خاموشی وجود نداشته باشد.»

هفته‌های اخیر که شهرهای ایران با کمبود برق مواجه شدند، بحث استخراج رمزارزهایی از جمله بیت‌کوین و مصرف برق از سوی آنها مطرح شد. مساله آلودگی بی‌سابقه هوای تهران و سوختن مازوت به جای گاز در کارخانه‌ها هم به بی‌برقی اضافه شد و انتقادها را نسبت به استخراج رمزارزها که برق زیادی می‌طلبد افزایش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبرها آمد که بیش از یک هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز تولید رمزارز در کشور شناسایی و جمع‌آوری شد.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش مفصلی که به این موضوع پرداخت و نوشت که اگرچه استخراج بیت کوین شبکه برق را دچار اختلال می‌کند، اما کارشناسان می‌گویند این دلیل اصلی قطع برق و آلودگی خطرناک هوا در ایران نیست. با توجه به این که وزارت ارتباطات تخمین می‌زند که بیت‌کوین کمتر از دو درصد از کل انرژی تولیدی ایران را مصرف می‌کند.

این گزارش به نقل از کاوه مدنی، معاون سابق سازمان محیط زیست ایران آورده است که بیت‌کوین قربانی است که ساده پیدا می‌شود. دهه‌ها سوءمدیریت موجب شکاف میان تقاضا و تولید شده است.

مدنی می‌گوید: «ردپای مصرف انرژی در استخراج بیت‌کوین قابل چشم‌پوشی نیست اما این مشکلات یک شبه به‌وجود نیامده‌اند. آنها به یک جرقه نیاز دارند تا از کنترل خارج شوند.»

تحریم‌ها صنعت نفت و گاز ایران را فرسوده کرده و موجب چالش‌هایی برای تولید محصولات نفتی شده است. از سوی دیگر، در دو سال اخیر فروش محصولات نفتی، از جمله یک محصول با کیفیت پایین به نام مازوت برای ایران میسر نبوده است. به گفته برخی مقامات محیط زیست، از جمله محمد مهدی میرزایی، رئیس مركز ملی هوا وتغییر اقلیم، اگر این محصول فروخته نشود باید سوزانده شود و در دلیل آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ در هفته‌های اخیر سوخت مازوت بوده است.