نفر دوم طالبان وارد تهران شد

انتظار می‌رود ملا برادر در تهران با جواد ظریف و سرداران سپاه دیدار و گفت‌وگو کند

ملا عبدالغنی برادر وارد تهران شده است تا درباره روابط دوجانبه با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند- Giuseppe CACACE / AFP

ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، امروز سه‌شنبه به تهران سفر کرد.

این دیدار رسمی به دعوت جمهوری اسلامی ایران انجام ‌شد. یک هیات بلندپایه سیاسی طالبان، ملا برادر را در این دیدار همراهی می‌کند.

محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید آقای برادر درباره روابط دو کشور همسایه، اوضاع جاری سیاسی و امنیتی افغانستان و منطقه و شرایط مهاجران افغان در ایران، با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 

تاکنون روشن نشده است که دیدارهای ملا برادر در تهران، در چه سطحی انجام خواهد شد. او پیشتر در سفر به ایران با جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، فرماندهان سپاه و مقام‌های اطلاعاتی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

آخرین سفر رسمی ملا برادر به تهران، در نوامبر سال ۲۰۱۹ بود که مهمان جواد ظریف در مقر وزارت خارجه جمهوری اسلامی بود.

طالبان در آن زمان گفتند که ملا برادر با ظریف درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز معضل افغانستان گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیدار با واکنش‌های منفی مقام‌های افغان که نگران گسترش حوزه نفوذ دیپلماتیک طالبان هستند، مواجه شد.

این بار هم، شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان نوشته ‌است: «فرش قرمز ولایت برای رهبران امارت. ملا غنی برادر به تهران سفر کرده ‌است.» تاکید مقام‌های افغان بر این نکته است که روابط تهران با کابل، باید دولت‌محور باشد و از رهبران شورشی افغانستان استقبال نکند.

اما جواد ظریف پیشتر، با تایید روابط تهران با طالبان، گفته بود آنها خواهان بازگشت طالبان در راس قدرت نیستند، ولی حضور این گروه را یک واقعیت غیرقابل انکار در جامعه افغانستان می‌داند. از این‌رو، از روند صلح، به رهبری افغان‌ها، حمایت می‌کند.

روند صلح افغانستان به حمایت آمریکا، وارد مرحله دوم شده است. دو طرف مذاکره، درباره محتوای گفت‌وگوها بحث دارند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، از روند صلح افغانستان حمایت کرده ‌است، اما موضع رسمی خود را تاکنون اعلام نکرده است.