پوتین مالکیت ویلای یک میلیارد پوندی را تکذیب کرد

پوتین گفت که نه خودش و نه بستگان نزدیکش «هرگز» صاحب چنین ملکی نبوده‌‌اند

ولادیمیر پوتین، مالکیت کاخ مجلل یک میلیارد پوندی در ساحل دریای سیاه را انکار کرد. این نخستین واکنش او به افشاگری آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان سیاسی در این‌باره است.

آقای پوتین گفت «وقت آن را نداشته است» که این افشاگری پر سر و صدا را دنبال کند. این گزارش در تاریخ ۱۹ ژانویه و اندکی پس از بازداشت این مخالف پوتین، انتشار یافته بود. البته رییس جمهور روسیه گفت که چکیده‌هایی از این گزارش را دیده است و به نظر او چیزی جز «شستشوی مغزی » مردم روسیه با توسل به «شایعات ده سال پیش» نیست.

او گفت: فکر می‌کردند فرصت خوبی است این چیزها را سر هم و شهروندان ما را شستشوی مغزی بدهند. کاری که کردند چیزی جز سرهم‌بندی نبود. چیزهای مختلف را از اینجا و آنجا برداشتند و سرهم کردند.

آقای پوتین صریحا داشتن چنین ملکی را تکذیب کرد و گفت نه خودش نه بستگان نزدیکش «هرگز» صاحب چنین ملکی نبوده‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین اظهارنظر مشخصی، در واقع رد ادعای اصلی گروه آقای ناوالنی مبنی بر این است که اقلیت حاکم این کاخ را در قالب رشوه هدیه داده‌اند و تأمین اعتبار ساخت‌وساز آن را هم شرکت‌های دولتی فراهم کرده‌اند.

تاکنون میزان بازدید از افشاگری ویدیویی دو ساعته این رهبر مخالفان، بیش از ۸۵ میلیون بار بوده است.

ادعای اصلی این افشاگری، یعنی کاخ‌سازی برای رییس جمهور، به هیچ‌وجه ادعای تازه‌ای نیست، ولی جزییات ذکر شده در این گزارش مفصل‌تر است. در این گزارش، از مجموعه‌های زمین بازی هاکی، تالارهای سینما، استخرهای شنا، اتاق‌های سونا، تالارهای موسیقی، قمارخانه‌ها، قلیان‌خانه‌ها و قیمت سرسام‌آور فرچه‌های دستشویی این کاخ، سخن به میان آمده است.

گویا این افشاگری‌های دردسرساز، به افزایش گردهمایی‌های معترضان هوادار ناوالنی در روز شنبه کمک کرده است. به‌طوری که علی‌رغم هشدارهایی که به مردم در مورد سرکوب شدید اعتراضات داده بودند، ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به خیابان‌ها ریختند و خواهان آزادی آقای ناوالنی شدند. این تظاهرات جدی‌ترین چالش در دوره زمامداری آقای پوتین، در ده سال گذشته بوده است.

آقای پوتین در سخنرانی روز دوشنبه‌ گفت به حق مردم برای «اظهار نظر» احترام می‌گذارد ولی اگر «خارج از چارچوب قانون» باشد، خطر بازگشت به انقلاب وجود دارد.

او گفت: مردمی هم که امپراتوری روسیه را سرنگون کردند، شاید نیت خوبی داشتند، اما اقدام آنها کدام دستاورد خوب را به همراه داشت؟

مقامات روسیه به وضوح گفته‌اند که قصد ندارند هیچ چارچوب قانونی برای اعتراضات هواداران ناوالنی در نظر بگیرند.

© The Independent