دولت بایدن با تعلیق برخی تحریم‌ها، تجارت با حوثی‌ها را آزاد کرد

معافیت از تحریم‌ها یک ماه در نظر گرفته شده است

تجمع حامیان حوثی‌ها در صنعا، پایتخت یمن در محکومیت معرفی این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی،۲۵ ژانویه۲۰۲۱-Mohammed HUWAIS / AFP

دولت بایدن روز دوشنبه برخی تحریم‌های مربوط به تروریسم علیه حوثی‌های یمن را به حال تعلیق درآورد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا این تحریم‌ها را علیه این گروه شبه‌نظامی برقرار کرده بود.

اکنون خزانه‌داری دولت بایدن می‌گوید که برخی نقل و انتقال‌های مالی را از تحریم های مربوط به اضافه شدن نام حوثی‌ها به فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در آمریکا، معاف می‌کند.

پومپئو در آخرین روزهای دولت دونالد ترامپ، حوثی‌ها را یک گروه تروریستی معرفی کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا زمان این معافیت‌ها را برای مجوز‌های نقل و انتقال مالی شرکت‌های تحت مالکیت حوثی‌ها، یک ماه در نظر گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد، این معافیت‌ها شامل اعضای خاص حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان تحریم حوثی‌ها بر این باورند که این اقدام روند کمک‌رسانی به مردم یمن که در بحران انسانی به سر می‌برند را مختل می‌کند.

در مقابل حامیان این تحریم‌ها می‌گویند حوثی‌ها با اقدام به حمله‌هایی تروریستی و حمایت از تروریسم به بی‌ثباتی و بحران در منطقه دامن می‌زنند.

از سوی دیگر تحریم و تروریستی خواندن حوثی‌ها اقدامی از جانب دولت ترامپ برای حمایت از متحدان خود در منطقه و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رفت.

حوثی‌ها مسئولیت بسیاری از حمله‌ها به متحدان آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی را بر عهده گرفته‌اند. از جمله حمله شهریور ۱۳۹۸ به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بعدا در گزارشی تایید کرد که منشاء سلاح‌های استفاده شده در این حمله، ایران بوده است.

مقامات تهران از اعلام حوثی‌ها به عنوان یک گروه ترویستی انتقاد کردند و گزارش گوترش را نیز تکذیب می‌کنند.

بیشتر از جهان