ایوانکا می‌خواهد سناتور فلوریدا شود؟

روبیو: از ایوانکا خوشم می‌آید، ولی چالش سختی در پیش دارد

ایوانکا ترامپ و همسرش جرد کوشنر مشاوران ترامپ بودند - REUTERS/Carlos Barria

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا شایعات موجود درباره رقابت با ایوانکا ترامپ در دور مقدماتی انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ را کم‌اهمیت تلقی کرد.

دختر دونالد ترامپ، رئیس جمهور تازه از کار برکنار شده، بعد از خدمت به عنوان مشاور ارشد پدرش در کاخ سفید در ابراز بلندپروزای‌های سیاسی خود ابایی نداشته و اخیرا با خانواده خود به یک آپارتمان مجلل در میامی نقل مکان کرده است.

خانم ترامپ و همسرش جرد کوشنر، که او هم مشاور آقای ترامپ بود، همچنین اخیرا یک زمین ۳۰ میلیون دلاری را در جزیره ایندین کریک در نزدیکی میامی خریده‌اند و بنا دارند خانه‌ای جدید برای خود در آنجا بسازند که حاکی از تمایل آنان به سکونت و باقی ماندن در ایالت فلوریدا است، ایالتی که خود آقای ترامپ هم اکنون در مجتمع تفریحی مارالاگو در آنجا سکونت دارد.

اما آقای روبیو هنگام صحبت با کریس والاس در برنامه اخبار روز یکشنبه شبکه فاکس، شایعات موجود درباره قصد خانم ترامپ برای کسب کرسی خود را کم اهمیت تلقی کرد و گفت او بیشتر از رقیب دموکرات خود که به خوبی از نظر مالی تامین شده، نگران است.

او گفت: «من واقعا وارد این زد و بند‌های واشنگتن نمی‌شوم. اگر می‌خواهید برای کرسی ایالت فلوریدا در سنا وارد رقابت شوید، اگر بخواهید در سراسر ایالت فلوریدا به رقابت بپردازید، با رقابتی سخت مواجه خواهید شد و این ممکن است شامل دور مقدماتی هم شود. تحت نظام سیاسی ما این حق همه است.»

او ادامه داد: «من مالک این کرسی مجلس سنا نیستم، اگر بخواهم به کرسی خود در مجلس سنای ایالات متحده برگردم باید هر شش سال یک بار شایستگی خود را اثبات کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی از آقای روبیو در این باره دوباره سوال شد او پاسخ داد: «من از ایوانکا خوشم می‌آید، ما درباره مسائل متعددی با هم خوب همکاری کرده‌ایم ... هر کسی که بخواهد می‌تواند تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرد ... من به سابقه چهار سال گذشته و همکاری با رئیس جمهور ترامپ در کاخ سفید اشاره می‌کنم و به نظر من این احتمالا کارآمدترین دوره چهار ساله برای هر سناتوری از ایالت فلوریدا در تاریخ مدرن کشور بوده است.»

در همین مصاحبه آقای روبیو انتقادات خیلی نرمی را به خاطر حمله ششم ژانویه به پایتخت ایالات متحده متوجه آقای ترامپ کرد، در حالی که این حمله از سوی هواداران او انجام شد که معتقد بودند انتخابات نوامبر از طریق «تقلب گسترده انتخاباتی» از کاندیدای جمهوری‌خواه «ربوده» شده که توطئه‌ای توسط دموکرات‌ها به نیابت از جو بایدن بوده است، بدون این که هیچ مدرک مستحکمی برای اثبات این ادعا ارائه کنند.

پنج نفر طی این حادثه کشته شده و بیش از ۱۰۰ نفر در بلوای بعد از آن دستگیر شدند چرا که طی حمله، شورشیان موانع پلیس را کنار زده، ادارات فدرال را مورد غارت و تخریب قرار داده و ظاهرا برخی برنامه ربایش یا حتی ترور بعضی از قانون‌گذاران را داشتند. اتفاقاتی که باعث استیضاح دوباره و بی‌سابقه آقای ترامپ توسط مجلس نمایندگان به خاطر «تشویق به قیام علیه دولت» شد.

آقای روبیو استدلال کرد گرچه رئیس جمهور سابق «تا حدی مسئول» این اتفاق است اما نباید به خاطر آن در مجلس سنا مورد محاکمه قرار گیرد، محاکمه‌ای که برای ۸ فوریه برنامه‌ریزی شده، چرا که محاکمه او ممکن است باعث «ایجاد تفرقه بیشتر» در کشور شود.

فارغ از این که هر چه در انتظار آقای ترامپ باشد، بازگشت دختر او به عرصه سیاست موضوع گمانه‌زنی‌ها قرار گرفته است.

پولیتیکو اخیرا از یکی از اعضای خانواده ترامپ نقل قول کرده که گفته است آقای کوشنر در حال حاضر «به تنهایی مشغول کار است تا از «کارنامه سیاسی» همسرش محافظت کند و آن را پیش ببرد.»

یکی از حامیان مالی جمهوری‌خواهان به این سایت گفت: «او با افراد مختلف تماس گرفته و به آن‌ها می‌گوید روبیو نماینده‌ای وحشتناک و بی‌ارزش است و احتمالا انتخابات آینده را خواهد باخت، اما ایوانکا در این انتخابات شرکت خواهد کرد و همه ما باید به دور هم گرد آییم و از او حمایت کنیم تا بتواند در انتخابات شرکت کرده و پیروز شود.»

این فکر را جیسون میلر، مدیر سابق ستاد انتخاباتی آقای ترامپ ترویج کرد که به حضور دائم او در گردهمایی‌های انتخاباتی اشاره می‌کند، مانند مواردی که در حمایت از کلی لافلر و دیوید پردو، کاندیداهای ناکام مجلس سنا از ایالت جورجیا، پیشتر در ماه جاری میلادی حاضر شده بود. او گفت: «ایوانکا وارد سیاست شد تا به پدرش و سیاست‌های مدنظر او کمک کند اما چیزی که اکنون آشکار است این است که ایوانکا برای خود و به تنهایی یک قدرت مستقل سیاسی است.»

استیو بنن، استراتژیست ارشد سابق رئیس جمهور نیز از خانم ترامپ حمایت کرده و در یکی از قسمت‌های اخیر پادکست خود با نام «اتاق جنگ» گفت: «دومین عوام‌گرای قدرتمند که در کاخ سفید از نفسش آتش می‌دمید ایوانکا ترامپ بود.»

او افزود: «من به شدت به او اعتقاد دارم و کاملا و بلافاصله ایوانکا ترامپ را پیشنهاد می‌دهم ... اگر او نمی‌خواهد دستیار رئیس جمهور باقی بماند باید به سرعت برای شرکت در دوره مقدماتی مجلس سنا در ایالت فلوریدا ثبت نام کند.» او همچنین به تصمیم آقای روبیو در رای دادن به تایید نتیجه انتخابات در کنگره اشاره کرد که می‌تواند باعث فاصله گرفتن جمهوری‌خواهان ناراضی از او شود چرا که هنوز بسیاری قبول ندارند پدر ایوانکا انتخابات را به نحوی منصفانه باخته است.

اما آقای بنن همیشه درباره ایوانکا ترامپ عقیده‌ای اینقدر مثبت نداشته است.

پیش از کسب عفو از رئیس جمهور ترامپ در آخرین ساعات حضور او در کاخ سفید، این دو بعد از خروج آقای بنن از کاخ سفید در اوت ۲۰۱۷ از یکدیگر فاصله گرفتند چرا که از آقای بنن در کتاب «آتش و خشم» مایکل ولف نقل قول شده بود که او ایوانکا را دارای «هوشی به اندازه جلبک » می‌داند.

© The Independent