ایرانی‌ها با واکسن سوئدی مایه‌کوبی می‌شوند؟

«واکسن کوبایی هنوز فاز آخر خود را طی نکرده است و مورد تایید ایران نیست»

مینو محرز: تاکنون ۳۰ نفر واکسن ساخت ایران را دریافت کرده‌اند - AFP

مسؤول ارزیابی واکسن کرونا در ایران گفت که واکسن سوئدی وارداتی با فناوریRecombinant  ساخته شده و مورد تایید قرار گرفته ‌است. مینو محرز با اشاره به شروع واکسیناسیون واکسن وارداتی کرونا از هفته آینده گفت که واکسن مذکور از کشور سوئد وارد می‌شود و مورد تایید ایران قرار گرفته ‌است. او همچنین توضیح داد که این واکسن مدرنا نیست و واکسن کوبایی هم نیست. به گفته خانم محرز واکسن کوبایی هنوز فاز آخر خود را طی نکرده است.

از طرفی روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت ایران گفت که واکسنی به نام «انیستیتو پاستور» داریم که دانش فنی آن از کوبا به ایران منتقل شده است.

روز دوشنبه اما مینو محرز درباره فناوری واکسن سوئدی که قرار است برای کادر درمان استفاده شود توضیح داد که اگرچه خیلی از این فناوری استفاده نمی‌شود ولی این واکسن Recombinant  و سابقه‌دار است. به گفته او این واکسن در اروپا و استرالیا ساخته شده و مورد تایید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسؤول ارزیابی واکسن کرونای ایرانی، همچنین در مورد واکسن تولید داخل کشور نیز گفت که واکسن ایرانی از ویروس ضعیف شده ساخته شده است ولی یک سری از واکسن‌ها از ترکیب یک ویروس با ویروسی دیگر ساخته می‌شوند.

به گفته مینو محرز تزریق واکسن وارداتی سوئدی از روزهای آینده در ایران آغاز خواهد شد. به گفته این مقام دولتی، اولویت تزریق اولین بخش از واکسن وارداتی کرونا با کادر درمان و افراد در معرض کووید خطرناک است.

اولویت دوم با افراد بالای ۷۰ سال و بیماران دیابتی، قلبی و ریوی و افرادی است که سابقه بیماری زمینه‌ای دارند و بعد گروه‌های دیگر که بیشتر با مردم در ارتباط هستند در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مسؤول ارزیابی واکسن کرونای ایرانی درباره ساخت واکسن در داخل کشور گفت: «واکسنی که ۹ دی ماه اولین آزمایش خود را انجام داد و مجوز کمیته اخلاق را دریافت کرد تحت نظر من و دو نفر از همکارانم است و در حال طی کردن فاز کارآزمایی بالینی است. هدف ما در کارآزمایی بالینی مرحله اول، بررسی عوارض است از داوطلبانی که تزریق بر روی آن‌ها انجام شده و خوشبختانه عوارض مشخصی نداشتند و نوبت دوم واکسن هم برای آن‌ها تزریق شده است.»

به گفته این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تاکنون ۳۰ نفر واکسن ساخت ایران را دریافت کرده‌اند. تزریق این واکسن به تدریج خواهد بود و پس از تایید گروه نظارتی نفرات بعدی مورد تزریق واکسن آزمایشی قرار می‌گیرند. اگر مرحله اول موفقیت‌آمیز باشد، مرحله دوم با ۳۰۰ داوطلب به کار خود ادامه خواهد داد.

خانم محرز همچنین گفت از روز ششم بهمن ماه تعداد بیشتری مورد تزریق واکسن ایرانی قرار خواهند گرفت و افزود: «افراد داوطلب پس از تزریق حدود ۳۰ دقیقه تحت نظر هستند و بعد به هتل هدایت می‌شوند با گذراندن دوره‌ای ۶ یا ۷ روزه به منزل می‌روند که در آن جا هم تحت کنترل کامل قرار خواهند گرفت. اگر مشکلی برای این افراد پیش بیاید با تلفنی که تحت اختیارشان است با دکتر و پرستار تماس می‌گیرند.» به گفته او تاکنون مشکل «حادی» برای واکسینه شده‌ها با واکسن تولید داخلی پیش نیامده است.

مینو محرز همچنین توضیح داد که پس از ساخت واکسن هیچ داروی موثر جدیدی به بازار نیامده است. او خاطرنشان کرد: «پس از ساخت واکسن، درمان کمرنگ شده است و داروهایی هم که به بازار آمدند موثر نبودند. کرونا درمان قطعی ندارد ولی درمان‌های علامتی بسیار به ما کمک می‌کند.»

او در ادامه با اشاره به افزایش دوباره آمار مبتلایان به کرونا گفت: «جهش‌های ژنی ویروس کرونا نگران‌کننده است و احتمال دارد حتی واکسن‌ها به ویروس‌های جهش‌یافته جواب ندهند.»

 به گفته او خبرهای جالبی در این خصوص گزارش نمی‌شود ولی تا زمانی که همه واکسینه شوند و با جهش‌های بیشتر این ویروس مواجه شویم باید مصون بمانیم. مینومحرز می‌گوید هنوز استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از کرونا است.