آتش سوزی‌های بی‌سابقه در جنگل‌های قطب شمال

KEVORK DJANSEZIAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان داده است که نوارهای وسیعی در قطب شمال گرفتار آتش‌سوزی بی‌سابقه‌ای است.

در شمال مدار قطب شمال، درجه حرارت بالا وقوع آتش‌سوزی‌های عظیم را تسهیل کرده است که این موجب تخریب اکولوژیکی در مقیاس عظیم می‌شود.

رکورد داغ‌ترین ماه ژوئن در جهان، یک موج گرمای ویرانگر در ایالات متحده را به دنبال داشته است و پیش‌بینی می‌شود همین موج در اواخر این هفته در اروپا بوقوع بپیوندد.

پس از ذوب شدن یخ‌های صفحه عظیم یخی گرینلند، یک ماه زودتر از زمان معمول، با وجود شرایط خشکی و گرمای هوا، تصاویر ماهواره‌ای آتش سوزی در سرتاسر گرینلند، سیبری و آلاسکا را نشان می‌دهند.

پی یر مارکوس، کارشناس عکاسی ماهواره‌ای، تصاویری را پست کرده است که نشان می‌دهد دود سراسر مناطق وسیعی از سرزمین‌های بی سکنه و جنگلی را فرا گرفته است.

عکس‌ها آتش‌سوزی جنگل و سوختن زمین ذغال شده را نشان می‌دهد. همچنین خسارتی را که آتش برجای گذارده، در عکس‌ها دیده می‌شود. در آلاسکا، آتش‌سوزی بیش از ۱.۶ میلیون هکتار را سوزانده است.

مارک پرینگتون، دانشمند ارشد در مرکز اروپایی پیش‌بینی هوا در میان مدت گفت، میزان گاز دی اکسید کربن ناشی از آتش‌سوزی‌های قطب شمال بین اول ژوئن تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۹ حدود ۱۰۰ مگاتن و نزدیک به کل گاز دی اکسید کربن تولید شده از سوخت فسیلی در کشور بلژیک در سال ۲۰۱۷ است.

پرینگتون در توئیتی نوشت: «من فکر می‌کنم می‌توانیم بگوییم آتش سوزی‌های مدار شمالی حالا در سطح بی‌سابقه‌ای در جریان است و از پیش‌بینی مرکز کوپرنیک GFAS فراتر رفته که (۲۰۰۴/۲۰۰۵) تخمین زده بود کل گاز دی اکسید کربن ماه ژوئیه و ماه گذشته ۵۰ مگاتن می‌شود... و هنوز هم در حال افزایش است».

سازمان جهانی هواشناسی (دبلیو ام او) آتش سوزی‌های نیمکره شمالی را «بی سابقه» توصیف کرده و هشدار داده است که تاثیرات زیادی بر روی میزان دی اکسید کربن در بحران آب وهوا دارد.

 این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از ابتدای ماه ژوئن، خدمات مانیتورینگ آتمسفر کوپرنیک بیش از ۱۰۰ آتش سوزی شدید و ادامه دار را در مدار قطب شمال ردیابی کرده است. تنها در ماه ژوئن، این آتش سوزی‌ها ۵۰ مگاتن دی اکسید کربن به اتمسفر منتشر کرد که این معادل با کل دی اکسیدکربن منتشر شده سالانه در سوئد است و این بیش از مقداری است که از آتش سوزی‌های قطب شمال در همان ماه بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ جمعا منتشر شده است».

این سازمان با اشاره به نقل قولی از دکتر پارینگتون گفت: «گرچه آتش‌سوزی‌ها در نیمکره شمالی بین ماه‌های مه و اکتبر رایج هستند، اما عرض جغرافیایی و شدت این آتش سوزی‌ها و همچنین مدت زمانی که سوختن ادامه داشته، به ویژه غیر معمول بوده است. آتش سوزی مداوم قطب شمال در آلاسکا و سیبری شدیدتر بوده است، جایی که برخی از آنها آنقدر بزرگ بوده‌اند که حدود ۱۰۰ هزار زمین فوتبال و یا کل لانزروت را پوشش دهند. در آتش‌سوزی بزرگ آلبرتای کانادا، تخمین زده می‌شود که مساحت زیر آتش بزرگتر از ۳۰۰ هزار زمین فوتبال بوده است. تنها در آلاسکا، خدمات مانیتورینگ آتمسفر کوپرنیک امسال حدود ۴۰۰ آتش‌سوزی همراه با جرقه زدن‌های روزانه آتش سوزی‌های جدید، ثبت کرده است».

میانگین دما در ماه ژوئن در منطقه سیبری که در آن آتش سوزی‌ها زبانه می‌کشند، تقریبا ۱۰ درجه بالاتر از میانگین بلند مدت سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بود.

سازمان جهانی هواشناسی افزود: «بخش شمالی جهان، سریع‌تر از کل سیاره گرم می‌شود. این گرما جنگل‌ها را خشک و مستعد سوختن می‌کند. یک مطالعه اخیر نشان داده است که حداقل ۱۰هزار سال است که این میزان آتش‌سوزی در جنگل‌های شمالی دیده نشده است».

© The Independent

بیشتر از جهان