آمریکا و بریتانیا اقدام به حمله به ریاض را محکوم کردند

بریتانیا در کنار عربستان می‌ایستد، آمریکا به عربستان برای دفاع از خود کمک می‌کند

شهر ریاض-FRANCK FIFE / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا حمله ضمن محکوم کردن حمله روز شنبه به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، اعلام کرد در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر است اما به نظر می‌رسد این حمله تلاشی برای هدف گرفتن غیرنظامیان بوده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «این حمله‌ها ناقض قوانین بین‌المللی است و روند تلاش‌ها برای تقویت صلح و ثبات را تضعیف می‌کند. در حالی که ما برای کاهش تنش‌ها در منطقه از طریق دیپلماسی و پایان دادن به جنگ یمن تلاش می‌کنیم.» وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به شریک خود عربستان سعودی، برای دفاع در برابر جنین حمله‌هایی کمک می‌کند و آنهایی که در به چالش کشیدن ثبات نقض داشته‌اند را پاسخگو می‌کند.»

دامینک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز این حمله‌ها که تهدید‌کننده زندگی است را محکوم و اعلام کرد که کشورش در کنار عربستان سعودی می‌ایستد.

عربستان سعودی بامداد شنبه از خنثی شدن حمله حوثی‌ها به ریاض خبر داد. بنابراین گزارش پدافند هوایی عربستان سعودی این حمله موشکی با پهپادی را دفع کرد.

حوثی‌های یمن، گروه شبه‌نظامی که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی است در شماری از حمله‌ها علیه منافع عربستان از جمله حمله شهریور ماه ۹۷ به تاسیسات نفتی آرامکو نقش داشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی تایید کرد که منشاء سلاح‌های استفاده شده در این حمله، ایران بوده است.

دولت دونالد ترامپ این گروه را به دلیل نقش داشتن در حمله‌های تروریستی یک سازمان تروریستی معرفی کرده است.

بیشتر از جهان