وزیر خارجه فرانسه: باید راهی برای احیای برجام پیدا کنیم

«دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پیامد‌های ژئواستراتژیک وخیمی خواهد داشت»

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه- Ludovic MARIN / AFP

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز یکشنبه گفت که راهبرد «فشار حداکثری» دولت ترامپ در قبال ایران نتیجه عکس داده، و جمهوری اسلامی اکنون به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

آقای لودریان در گفتگو با شبکه خبری «فرانس انتر» گفت: «موقعیت فعلی بسیار خطرناک است. دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پیامد‌های ژئواستراتژیک وخیمی خواهد داشت.»

او افزود: «باید راهی برای بازگشت به توافق وین پیدا کنیم.» اشاره او به توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه فرانسه (گروه پنج به علاوه یک) حاصل شد.

بر اساس این برنامه، ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها برخوردار می‌شد. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ و خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، فشار تحریم‌ها بر ایران شدت گرفت. در مقابل، ایران گام به گام تعهدات خود به برجام را نقض کرده،‌ و مدتی پیش غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را هم از سر گرفته است.

اکنون با پیروزی جو بایدن در انتخابات، احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام قوت گرفته است.

ایران بارها کشورهای اروپایی را متهم کرده است که به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکرده‌اند و اقدامی برای خنثا کردن خروج آمریکا از برجام انجام نداده‌اند.

روز یکشنبه، شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس به خبرگزاری ایلنا گفت: «دلیل موفق نبودن سازوکار اینستکس این است که طرف‌های اروپایی نهایتا برای خریدن وقت این سازوکار را به راه انداختند و نه برای معاملات بانکی. مشخص است که شکست خوردن اینستکس به علت کم‌کاری و نداشتن عزم سیاسی از طرف اروپایی‌ها بوده و دلیل دیگری ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوی ایران روز یکشنبه گفت: « به اعتقاد من ما در پایانی‌ترین روزهای تحریم هستیم. روزهای خوشی برای هفته‌ها و ماه‌های آینده کشور می‌بینم.»

روز جمعه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یادداشتی که روز جمعه در نشریه فارین افرز آمریکا منتشر شد، از دولت بایدن خواست با لغو فوری تمام تحریم‌هایی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده است، به توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران یا «برجام» باز‌گردد.

بسیاری مقام‌ها در آمریکا، اروپا و نیز متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا خواسته‌اند در صورت برقراری مذاکرات جدید با ایران، موضوع برنامه موشکی بالیستیک ایران و نیز اعمال نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز بخشی از مذاکرات باشد، اما آقای ظریف گفت که تهران به هیچ خواسته جدیدی تن در نخواهد داد.