سلطان مواد مخدر آسیا در آمستردام به دام افتاد

حکم جلب «سه چی لوپ» در استرالیا صادر شده بود

به گفته پلیس هلند آقای «سه» بدون درگیری در فرودگاه اسکیپول آمستردام بازداشت شد-  REUTERS/Piroschka van de Wouw/File Photo

پلیس هلند رئیس یکی از بزرگ‌ترین باندهای مواد مخدر جهان را بازداشت کرد.

ماموران پلیس گفتند که روز جمعه «تسه چی لوپ» ، شهروند کانادایی متولد چین را بازداشت کردند که اتهام او ریاست «کمپانی» است؛ سازمانی که باور می‌رود تجارت ۵۰ میلیارد پوندی سالانه مواد مخدر در منطقه آسیا و اقیانوس آرام را در دست دارد.

به گفته توماس آلینگ، سخنگوی پلیس هلند، آقای تسه که با خواکین ال پاچو گوزمان، سلطان مواد مخدر مکزیک، مقایسه شده است، بدون درگیری در فرودگاه اسکیپول آمستردام بازداشت شد.

آقای آلینگ گفت: «او در لیست اولویت افراد تحت تعقیب بود و بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردیم بازداشت شد.»

حکم جلب او را استرالیا صادر کرده بود.

انتظار می‌رود او پس از حضور در محضر یک قاضی، به استرالیا بازگردانده شود.

پلیس فدرال استرالیا (ای‌اف‌پی) در بیانیه جداگانه‌ای گفت که در سال ۲۰۱۹ حکم جلب آقای تسه را در ارتباط با تحقیقاتی موسوم به «عملیات ولانت» صادر کرده است.

به گفته پلیس، هدف از این عملیات متلاشی کردن «شبکه جهانی تبهکاری فعال در پنج قاره» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ای‌اف‌پی گفت: «این شبکه چند سال است که استرالیا را هدف گرفته، و مقادیر زیادی مواد مخدر غیرقانونی به این کشور وارد و توزیع می‌کند، عواید حاصل را در کشورهای دیگر پول‌شویی می‌کند، و از راه ثروت به دست آمده به حیات خود ادامه می‌دهد.

در سال ۲۰۱۳ پلیس استرالیا اعلام کرده بود که در همان عملیات، بیست و هفت نفر که مقدار زیادی هروئین و متامفتامین وارد استرالیا کرده بودند بازداشت شدند.

جرمی داگلاس، نماینده دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در حوزه آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام، ادعا کرد که آقای تسه «با ال چاپو یا شاید پابلو اسکوبار همدست است.»

به گزارش رویترز، سازمان «کمپانی» که او متهم به ریاست‌اش است، به نام «سام گور» هم شناخته می‌شود که در زبان کانتونی به معنای «برادر شماره سه» است، و باور می‌رود که دستکم با سیزده مورد قاچاق مواد مخدر از ژانویه ۲۰۱۵ به این سو ارتباط داشته است.

© The Independent

بیشتر از جهان