توقیف نفتکش ایرانی در اندونزی

مقام‌های ایرانی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند

یک نفتکش ایرانی در سواحل اندونزی توقیف شد - عکس از توییتر گارد ساحلی اندونزی

گارد ساحلی اندونزی اعلام کرد که یک کشتی نفتکش با پرچم جمهوری اسلامی ایران را که حامل سوخت مازوت بوده است، در سواحل خود توقیف کرده است.

خبرگزاری سی‌ان‌ان اندونزی، با انتشار این خبر اعلام کرد که کشتی‌ها در ساحل کالیمانتان غربی در حال تردد بوده‌اند.

صفحه توییتر گارد ساحلی اندوزی اعلام کرد که کشتی ایرانی به همراه یک کشتی با پرچم پاناما، قوانین عبور و مرور دریایی را نقض کرده‌اند.

سرهنگ باکاملا ویسنو پراماندیتا، رئیس روابط‌عمومی گارد ساحلی، گفت: «نتایج بازرسی اولیه نشان می‌دهد که این دو نفتکش MT Horse با پرچم ایران و MT Frea با پرچم پاناما هستند.»

او در ادامه افزود که این دو کشتی متهم به انتقال غیرقانونی سوخت نیز هستند و برای فریب نیروهای ساحلی اندونزی عامدانه روی اطلاعات خود را پوشانده بودند.
به جز نقض قوانین عبور و مرور، خاموش بودن سیستم شناسایی، عدم اهتزاز پرچم ملی و همچنین نشت سوخت از دیگر دلایل توقیف این دو کشتی اعلام شده است.
برای بررسی‌های بیشتر این کشتی‌ها تا جزیره باتام اسکورت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که سپاه پاسداران روز ۱۵ دی‌ماه اعلام کرد کشتی «هانکوک چیمی» کره جنوبی که حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بود، به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی در خلیج‌فارس توقیف شده است.

سئول، ضمن اعتراض به این اقدام نیروی دریایی سپاه، گفت سفر هیئت کره‌ای به ایران طبق برنامه انجام می‌شود و مسئله کشتی توقیف شده نیز یکی از محورهای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی خواهد بود.

توقیف شناور کره جنوبی موجب شد برخی در رسانه‌ها چنین گمانه‌زنی کنند که تهران قصد دارد با گروگان گرفتن آن، سئول را برای پرداخت دارایی‌های مسدود شده ایران در آن کشور تحت‌فشار بگذارد.

از میان خدمه این کشتی توقیف‌شده دو نفر تبعه اندونزی بوده‌اند.

سفارت اندونزی در تهران پس از این ماجرا، خواهان دسترسی به شهروندانش در کشتی شد و نسبت به آن اعتراض کرد.

بیشتر از جهان