وزیران دفاع آمریکا و بریتانیا درباره جنگ افغانستان گفت‌وگو کردند

آمریکا و بریتانیا در قالب نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان حضور نظامی دارند

لوید آستین،‌ وزیر دفاع جدید آمریکا در حال گفت‌وگو با بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا - تويیتر آستین

لوید آستین، وزیر دفاع جدید آمریکا، در تماس تلفنی با بن والاس، همتای بریتانیایی‌اش، درباره جنگ افغانستان گفت‌وگو کرده‌است. 

آقای آستین بر اهمیت روابط ویژه آمریکا و بریتانیا تاکید ورزیده است و درباره نگرانی‌های مشترک امنیتی دو کشور و ماموریت‌های آنان در عراق و افغانستان سخن گفته‌ است. 

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، می‌گوید که ژنرال آستین علاوه بر آن، درباره روسیه و چین نیز با همتای بریتانیایی خود حرف زده‌ است. 

بنا به اظهارات او، آن گفت‌وگو درباره «مسایل استراتژیک مورد علاقه دو طرف، از جمله پاسخ به بیماری کویید-۱۹، نگرانی فزاینده از سوی چین، تهدیدهای روسیه، و ماموریت جاری در افغانستان و عراق» بوده‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای آستین نخستین ژنرال سیاه‌پوست آمریکایی است که با تایید اکثر سناتورهای آمریکایی به ریاست پنتاگون رسیده‌ است. او در جریان تایید صلاحیتش روسیه را دشمن اصلی خواند که در سال‌‌های آینده به تهدیدی واقعی برای آمریکا بدل خواهد شد. اما او بر اهمیت همکاری با آن کشور نیز تاکید کرد. 

آمریکا شمار نیروهای خود را در عراق و افغانستان به کمترین حد، یعنی ۲۵۰۰ نفر رسانده است. نیروهای ناتو اما در افغانستان که حضور سربازان بریتانیایی نیز در آن قالب آن گنجانده شده‌‌ است، به حدود ۸ هزار تن می‌رسد. 

آمریکا متعهد شده‌است که تا ماه مه سال جاری میلادی تمام نیروهای خود را به شرط پایبندی طالبان به کاهش خشونت، قطع رابطه با القاعده و مذاکرات معنادار با دولت افغانستان، از آن کشور خارج کند. 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو، نیز پیش‌تر گفته بود که سربازان آن سازمان همراه با آمریکا به افغانستان رفته بودند و با هم نیز خارج خواهند شد، اما او بر «خروج مسئولانه» این نیروها از افغانستان تاکید کرده بود. 

اکنون دولت جدید جو بایدن بازنگری موافقت‌نامه صلح آمریکا با طالبان را آغاز کرده است و انتظار می‌رود که سیاست دولت جدید در قبال افغانستان به زودی اعلام شود. 

بیشتر از جهان