رئیس جمهور افغانستان جلسات ۰۶:۳۰ بامدادی را سراسری می‌کند

مدیریت جلسات بامدادی به عهده امرالله صالح است تا به امنیت و رفاه در پایتخت افغانستان کمک کند

اشرف غنی در جلسه شش و نیم صبح کابل شرکت و از فعالیت مقام‌های افغان ستایش کرده‌است - ارگ

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در جلسه ۶:۳۰ صبح مدیریت اوضاع پایتخت شرکت کرد و تلاش‌های انجام شده در این نشست‌ها برای بهبود وضعیت افغانستان را ستود.

این جلسات فوق‌العاده که با حضور ده‌ها مامور ارشد امنیتی، شهرداری کابل، وزارت کشور، مشاوران امنیت ملی و دیگر نهادهای مسئول برگزار می‌شود، در تلاش است تا با مبارزه علیه ناهنجاری‌های مدنی، به تامین امنیت و رفاه در شهر کابل کمک کند. مدیریت جلسات بامدادی به عهده امرالله صالح است.

آقای غنی در این جلسه گفته است: «از دید استراتژیک، دستاوردها و روش جلسات ۶:۳۰ باید غیرقابل‌برگشت باشد؛ یعنی لازم است که روش‌های نهادینه شدن آن و ایجاد لایه‌های محافظتی برای بقای آن ایجاد شود. از نظر من جلسات شش ونیم هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد. اگر روزی امرالله صالح از آن شانه خالی کرد، خودم آن را ادامه خواهم داد. این فرهنگ نباید وقفه داشته باشد. به‌زودی طی یک فرمان خاص، این فرهنگ و برقراری جلسات شش‌و‌نیم را برای تمام ولایات شامل میثاق امنیتی و در مرحله بعد، تمام افغانستان الزامی می‌کنم.»

رئیس‌جمهور افغانستان ‌افزود: «تامین عدالت، محوری‌ترین کار ما است. در این راستا، شجاعت و قاطعیت نیاز است. به هر دو نیاز داریم. انتظار دارم که جلسات ۶:۳۰ بتواند راهی اساسی و نهادینه، برای تداوم کار تدوین کند. این جلسات نتیجه داده است؛ اما نقطه ضعف آن، وابستگی‌اش به حضور معاون ریاست‌جمهوری است. خواست من، تبدیل شدن آن به یک فرهنگ و روش غیرقابل‌برگشت است.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که کابل امروز هم شاهد یک بمبگذاری بود. مهاجمان با استفاده از بمب مغناطیسی یک خودروی متعلق به بانک مرکزی کشور را هدف گرفتند که دراین حمله، عبدالله درانی، رئیس کمیسیون حل منازعات مالی بانک مجروح شد و راننده وی جان باخت. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای صالح می‌گوید که با وجود حملات این چنینی، فعالیت نهادهای دولتی در نتیجه جلسات هماهنگی بامدادی، بیشتر شده است. او اظهار می‌دارد: «در جلسه با رئیس‌جمهور با اتکا به ارقام و حقایق گزارش شد که تحرک در بخش‌های مختلف سه برابر شده است. اما این سه برابر تنها ۲۰ درصد هدف تعیین شده است. بنابراین به ۸۰ درصد کار بیشتر نیاز است. ۶:۳۰ ادامه می‌یابد و فرهنگ می‌شود. شک نکنید، بلکه برای آن آماده شوید».

جلسات ۶:۳۰، برنامه امنیتی معاون اول رئیس‌جمهور برای حل مشکلات امنیتی کابل است که حالا گستره آن از چارچوب مسائل امنیتی هم فراتر رفته و به مدیریت وضعیت پایتخت رسیده است. امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهور، که همزمان، مسئول تامین امنیت کابل است، از چند ماه پیش به این سو این نشست‌ها را برگزار می‌کند و گزارش آن را هر روز در صفحه فیس‌بوک خود منتشر می‌کند. هرچند جلسات شش‌ونیم نتوانسته تمام مشکل مردم را حل کند، اما استقبال مردم از این برنامه گسترده بوده است.