بازیگر حزب‌اللهی سینمای ایران و تبلیغ سرمایه‌گذاری در دبی

موج انتقادات به سید جواد هاشمی به دلیل تبلیغ خرید خانه در امارات او را مجبور به عذرخواهی کرد

انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی در فضای مجازی که در آن «سید جواد هاشمی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران مردم را به خرید خانه در دبی تشویق می‌کند، موجی از واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. سید جواد هاشمی از چهره‌های به اصطلاح «ارزشی» در سینما و تلویزیون است که گفته می‌شود تا به حال بیشتر از هر بازیگر دیگری در سینمای ایران نقش «شهید» را ایفا کرده است و همواره به عنوان چهره‌ای نزدیک به سینماگران حکومتی شناخته می‌شود. 

جواد هاشمی در این ویدیو ضمن تبلیغ یک شرکت سرمایه‌گذاری و خرید مسکن در دبی خطاب به ایرانیان می‌گوید که بروید در دبی خانه بخرید و لذت ببرید و «فرزندان‌تان هم شما را دعا خواهند کرد». 

هاشمی در این ویدیو رو به دوربین می‌گوید «همین بغل بیخ گوش خونتون، رفتید دبی خونه‌ها رو ببینید؟ واقعا لایف استایل خونه‌های دبی با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست قبول دارید؟  برید خونه بخرید و حالشو ببرید. بچه‌هاتون هم دعاتون میکنن»

موج انتقادات به این ویدیوی تبلیغاتی چنان زیاد بود که در فاصله یک روز پس از پخش آن، سید جواد هاشمی در پیامی اعلام کرد که بابت این تبلیغ رسما و در اینستاگرام خود عذرخواهی خواهد کرد. 

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی این تبلیغ را نشان به آخر خط رسیدن چهره‌هایی تعبیر کردند که تا همواره سخت‌گیرانه‌ترین مواضع را نسبت به برخی کشورهای همسایه از جمله امارات داشتند. 

یکی از مسائلی که بسیاری از نیروهای به اصطلاح ارزشی بر آن تاکید دارند، دشمنی با کشورهای امارات و عربستان است که در نهایت منجر به تیره شدن روابط ایران و این کشورها انجامید. این تیرگی روابط حتی در تاثیری مستقیم در برخی مسائل غیر سیاسی داشت. به عنوان مثال بعد از سرد شدن روابط ایران و امارات، بازیکنان فوتبال ایرانی امکان بازی در تیم‌های اماراتی را از دست دادند و در قانونی نانوشته از رفتن و شاغل شدن در تیم‌های این کشور حاشیه خلیج‌فارس منع شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر مساله خارج شدن ارز از مملکت و سرمایه‌گذری در کشورهای همسایه آنهم در شرایطی که کشور با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند وجه دیگری از دلیل مخالفت‌ها و انتقادات شدید به این ویدیو تبلیغاتی بود. 

در سال‌های گذشته ایرانیان زیادی به سرمایه‌گذاری و خرید ملک در دوبی روی آوردند. این اشتیاق به سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه و خارج کردن سرمایه از کشور در سال‌های اخیر رشدی بسیار زیاد در کشور ترکیه داشته است. گزارش‌های زیادی در این‌باره به‌خصوص در چندساله اخیر منتشر شد. بسیاری بر این باورند که اقتصاد ضعیف ایران و بی‌ارزش شدن روزافزون پول ملی  شهروندان ایران را برای خارج کردن سرمایه‌هایشان از کشور مجاب کرده است. این در حالی‌ست که در چند سال اخیر تبلیغات سرمایه‌گذاری در کشورهای اطراف که عمدتا از رسانه‌های خارج کشور پخش می‌شد به فضای رسانه‌های داخلی کشور رسیده است و در این رسانه‌ها تبلیغات خرید مسکن در ترکیه و دیگر کشورها صراحتا تبلیغ می‌شود. 

با این‌حال کشیده شدن دامنه تبلیغات این‌چنینی و تشویق مردم ایران به خروج سرمایه‌هایشان از مملکت به زبان چهره‌های ارزشی و حزب‌اللهی، تازگی دارد و احتمالا با یک عذرخواهی «اینستاگرامی» نزد افکار عمومی فراموش نمی‌شود.

شهریور ماه امسال بود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ایران، با اشاره به  افت ارزش پول ملی گفته بود: «با موارد سودجویانه همچون واردات کالاهای لوکس یا خرید ملک در خارج از کشور باید برخورد شود.»