اسکی در بامیان برای آگاهی‌دهی در آستانه روز بین‌المللی آموزش

میلیون‌ها کودک که در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کنند، از دسترسی به آموزش و پرورش محرومند

مسابقات اسکی در ده سال گذشته در بامیان در مرکز افغانستان برگزار می‌شود- SHEFAYEE / AFP

فردا، یکشنبه ۲۴ ژانویه، روز بین‌المللی آموزش است و کشورهای مختلف با برگزاری برنامه‌های متفاوت، توجه مردمان خود را به اهمیت آموزش و پروش جلب می‌کنند. 

با فرارسیدن فصل زمستان و بارش برف در سه هفته گذشته، اسکی‌بازان برخی از باشگاه‌های ورزشی در بامیان در دامنه سلسله کوه‌های بابا و در پیرامون محل به جا مانده از تندیس‌های ویران‌شده بودا، به ورزش اسکی می‌پردازند تا با تسلط بیشتر بر این ورزش، هم آزادی‌های خود را تجربه کنند و هم برای رقابت‌های بین‌المللی آمادگی گیرند.  

رقابت‌های «اسکی برای آموزش»، از سوی اداره اطلاعات و فرهنگ، مرکز آموزشی «لینکلن» و باشگاه ورزشی عقاب، در میان ده تن از دختران اسکی‌باز بامیانی برگزار شد.

برگزارکنندگان، این رقابت‌ها را در راستای رشد ورزش اسکی دختران، ترویج فرهنگ همدیگرپذیری میان شهروندان کشور، ارایه پیام صلح، و البته گرامی‌داشت روز جهانی آموزش، برپا کردند. اسحاق موحد، رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان، می‌گوید که آموزش در سایه‌ صلح، مدنیت، همدیگرپذیری، و فضای مسالمت‌آمیز شدنی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فریبا احمدی که در این رقابت دخترانه در مقابل چشم تماشاچیان مرد و زن، مقام اول را به خود اختصاص داد، نیز می‌گوید که این مسابقات هم برای تمرین است و هم آگاهی‌بخشی نسبت به اهمیت آموزش و پرورش در جامعه افغانستان.

فریبا پیش از این در مسابقات جهانی در کره جنوبی، سویس، روسیه و برخی کشورهای دیگر شرکت کرده است و از کره جنوبی مدال برنز گرفته ‌است. این برای یک دختر در استان مرکزی بامیان، دستاورد بزرگ قلمداد می‌شود. 

یک دهه است که ورزش زمستانی اسکی در بامیان در میان مردان و زنان جوان برگزار می‌شود و با استقبال همگانی روبه‌رو می‌شود. 

در افغانستان بیش از ۹ میلیون کودک، از جمله سه و نیم میلیون دختر، در کنار جمعیت بزرگ جوانان به مدرسه می‌روند و تحت پوشش نظام آموزشی دولتی‌ هستند.

اما میلیون‌ها کودک دیگر در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کنند و از دسترسی به آموزش و پرورش محرومند. 

طالبان در مناطق تحت کنترل خود، نظام آموزشی ویژه خود را دارند که معتقدند «اسلامی‌تر» است و براساس گزارش‌ها، کودکان را با روحیه جنگی آموزش می‌دهند. 

بیشتر از ورزش