احتمال فروش بلیط‌ ۹ یورویی برای پروازهای لوفت‌هانزا

مدیر لوفت‌هانزا می‌گوید برای حفظ سهمیه خود در فرودگاه‌ها ممکن است تخفیف‌های عمده‌ای برای جلب مسافران ارائه ‌دهند

شرکت‌های هوایی باید دست‌کم ۸۰ درصد پروازهای برنامه‌ریزی‌شده خود را انجام دهند، وگرنه سهمیه خود را در فرودگاه‌ها از دست می‌دهند- Christof STACHE / AFP

مدیر خط هوایی لوفت‌هانزا گفت اگر مجبور شوند که برای حفظ جایگاه‌ و سهمیه خود در فرودگاه‌ها به پرواز ادامه دهند، این شرکت هواپیمایی پروازهایی را انجام خواهد داد که هزینه بلیط آن‌ها تنها ۹ یورو خواهد بود. 

طبق قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌های هوایی باید دست‌کم ۸۰ درصد پروازهای برنامه‌ریزی‌شده خود را انجام دهند و در غیر آن صورت، با خطر از دست دادن سهمیه خود در فرودگاه‌ها و واگذاری آن‌ به شرکت‌های رقیب مواجه خواهند بود. این سهمیه مربوط به محدوده زمانی‌ای است که برای صعود و فرود در اختیار شرکت‌های هوایی قرار می‌گیرد. 

اوایل دوران همه‌گیری در سال گذشته، شرکت‌ها هواپیماهای تقریبا خالی را که به «پروازهای شبح»‌ معروف شده بودند، با هزینه سنگین زیست‌محیطی، تنها برای آن‌که سهمیه شرکت در فرودگاه‌ها حفظ شود، به پرواز درمی‌آوردند. 

درپی آن، کمیسیون اروپا سپس تصمیم گرفت تا نوعی معافیت موقت از رعایت سهمیه فرودگاه در نظر گرفته شود که براساس آن اگر شرکت‌های هواپیمایی پروازهای برنامه‌ریزی‌شده خود را به دلیل نبود تقاضا لغو کنند، سهمیه خود را در فرودگاه‌ها از دست نمی‌دهند. 

هرچند که این معافیت تمدید شده است، اما اتحادیه اروپا در پایان سال گذشته اعلام کرد که قوانین مربوطه به‌تدریج باز خواهند گشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود که تا بهار ۲۰۲۱، این محدوده شامل ۴۰ درصد از پروازهای برنامه‌ریزی‌شده باشد و تا تابستان به‌آرامی به حالت عادی بازگردد. 

کارستن اسپور، مدیرعامل لوفت‌هانزا، در گفت‌وگو با «یوروکنترل»‌ گفت با توجه به کندی روند بهبود فعالیت‌ شرکت‌های هوایی، پیش‌بینی می‌کند که معافیت‌های مربوط به سهمیه فرودگاه‌ها بار دیگر تمدید شوند. به‌عنوان مثال، لوفت‌هانزا در حال حاضر تنها با ۲۰ درصد ظرفیت عادی خود فعالیت می‌کند. 

او گفت که در غیر آن صورت، آماده است تا تخفیف‌های عمده‌ای را برای جلب مسافران ارائه دهد. 

آقای اسپور گفت:‌ «شرکت‌های هوایی مانند ما که به سیستم استفاده از یک فرودگاه به‌عنوان «قطب شرکت هواپیمایی»‌ متکی‌اند، برای حفظ سهمیه‌های فرودگاهی خود هر چه لازم باشد انجام می‌دهد. اگر لازم باشد خالی پرواز کنیم، احتمالا خودمان بلیط‌های ۹ یورویی ارائه می‌دهیم تا این پروازها را در سیستم نگه داریم.»  او افزود: «واگذار کردن سهمیه‌های ضروری در یک قطب، به نسل‌های آینده کارکنان لوفت‌هانزا، یا ایرفرانس، یا خطوط هوایی بریتانیا، و یا خطوط هوایی کی‌ال‌ام، آسیب خواهد زد.»

در حال حاضر هنوز محدودیت‌های مسافرتی گسترده‌ای در سراسر اروپا و بیشتر نقاط جهان وجود دارد که روند بهبود فعالیت صنعت هواپیمایی را متوقف کرده است. در بریتانیا بسیاری از کارمندان شرکت‌های هوایی کماکان بیکارند و از آنان خواسته شده است تا در زمینه واکسیناسیون به یاری سیستم بهداشت و سلامت همگانی بریتانیا بروند. 

© The Independent

بیشتر از سفر