پوشیدن ماسک صورت نباید جایگزین حفظ فاصله‌گیری اجتماعی شود

«استفاده گسترده از ماسک صورت می‌‌تواند به کنترل سرایت ویروس سارس-کوو-۲ کمک کند»

«پوشیدن ماسک به تنهایی – حتی اگر به درستی استفاده شود – برای حفاظت و کنترل منبع بیماری کافی نیست.»- Hector RETAMAL / AFP

نتیجه پژوهش یک تیم از کارشناسان آمریکایی نشان می‌دهد که هرچند پوشیدن ماسک صورت، قابلیت سرایت کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد، اما نباید به عنوان جایگزینی برای فاصله‌گیری اجتماعی تلقی شود.

دانشمندان در گزارش این پژوهش که در نشریه «لانسِت دیجیتال هِلت» منتشر شده است، می‌گویند افزایش ده درصدی استفاده مردم از ماسک صورت با سه برابر شدن احتمال حفظ «رقم آر» (نرخ سرایت فرد به فرد در جامعه) به زیر یک (قابلیت سرایت بیماری از تنها یک فرد به یک فرد دیگر) مرتبط است. 

اما پژوهشگران تاکید کرده‌اند که تحقیقاتشان تنها به نشان دادن ارتباط میان ماسک صورت و کند شدن نرخ سرایت ویروس محدود است و نمایانگر یک روند مبتنی بر کنش و واکنش نیست.

«رقم آر» شاخص قابلیت سرایت ویروس از یک فرد به دیگران است. هنگامی که این عدد بالای «یک» باشد، به معنای آن است که سطح سرایت ویروس در میان مردم افزایش یافته است. 

در حال حاضر «رقم آر» در بریتانیا میان ۱.۲ و ۱.۳ با میانگین ۱.۳ و ۱.۵ در جنوب غربی و شمال غربی انگلستان (بخشی از بریتانیا) و میان ۰.۹ و ۱.۲ در لندن است. 

دانشمندانی که در این پژوهش شرکت داشته‌اند، می‌گویند جوامعی در ایالات متحده که بیشترین قابلیت کنترل سرایت ویروس را داشته‌اند، جوامعی بوده‌اند که پوشیدن ماسک را همراه با حفظ فاصله‌گیری اجتماعی رعایت کرده‌اند.  

بن رِیدر، یکی از مولفان این گزارش از دانشگاه بوستون، می‌گوید: «یکی از کشفیات مهم این پژوهش این است که پوشیدن ماسک جایگزین حفظ فاصله‌گیری اجتماعی نیست.»

این پژوهش از طریق همه‌پرسی از بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تمام ۵۰ ایالت آمریکا و ناحیه کلمبیا (دی سی) و میان ۳ ژوئن و ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰ انجام شده است. 

مولفان این گزارش می‌گویند: «شرکت‌کنندگان در این پژوهش برای پر کردن فرم‌های ویژه، پاداش دریافت نکرده‌اند و حدود ۱۱ درصد آن‌ها داوطلب شرکت در این تحقیقات شده‌اند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان پرسش‌هایی که از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی سوال شد، این بود که احتمال استفاده آن‌ها از ماسک صورت هنگام خرید در سوپرمارکت (۸۴.۶ درصد) و دیدار با بستگان و دوستان (۴۰.۵ درصد) چقدر است.

پژوهشگران همچنین از داده‌های کاربران گوگل که با استفاده از اطلاعات محل اقامتشان در تلفن‌های همراه موافقت کرده بودند، همراه با دیگر مطالعات مربوط به ردیابی کووید، استفاده کردند.

این که آیا افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند، در عین حال دست‌هایشان را نیز بیشتر می‌شویند، یا رفتاری مطابق با کاهش احتمال سرایت ویروس دارند یا نه، مشخص نشده است.

دکتر کریستینا ام اشلی، یکی از مولفان این گزارش و متخصص بیماری‌های واگیردار در بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که استفاده گسترده از ماسک صورت می‌‌تواند به کنترل سرایت ویروس سارس-کوو-۲ کمک کند.»

او می‌افزاید:«این پژوهش حاوی شواهد بیشتری حاکی از آن است که اقدامات پیشگیرانه باید شامل پوشیدن ماسک صورت برای حفاظت شخصی، و حفظ فاصله‌گیری اجتماعی باشد.» 

در حال حاضر توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که ماسک صورت باید «به عنوان بخشی از یک رشته اقدامات گسترده‌تر برای جلوگیری، کنترل و محدود کردن سارس- کوو-۲، ویروس عامل بیماری کووید-۱۹» پوشیده شود. 

سازمان بهداشت جهانی می‌افزاید: «پوشیدن ماسک به تنهایی – حتی اگر به درستی استفاده شود – برای حفاظت و کنترل منبع بیماری کافی نیست.»

راهنمای این نهاد همچنین توصیه می‌کند که ماسک صورت باید همراه با دیگر اقدامات پیشگیرانه، از جمله حفظ فاصله‌گیری اجتماعی، شستن دست‌ها، تهویه هوا، و اجتناب از دست زدن به صورت و دهان باشد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی