اژدهایی که جایش را به نیلوفر آبی می‌دهد

چرا هندی‌ها نام این میوه را عوض کردند؟

Diptendu DUTTA / AFP«میوه اژدها نام مناسبی نیست، چون این نام یادآور چین است»

تغییر نام میوه «اژدها» در یکی از ایالت‌های هندوستان موجی از تمسخرهای سیاسی و لطیفه‌‌پرانی  و فیلم‌ها و عکس‌های شوخی در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخت.

ویجی روپانی، سروزیر گجرات، روز سه شنبه گفت که نام این میوه از این پس «کامالام» خواهد بود که معادل سانسکریت «گل نیلوفر آبی» است و همچنین نماد حزب حاکم بهاراتیا جانتا (بی‌جی‌پی) و گل ملی هندوستان است. شاخه حزب بهاراتیا جانتا در گجرات نیز «کامالام» نام دارد.

آقای روپانی در توضیح این تصمیم خود به رسانه‌ها گفت: «میوه اژدها نام مناسبی نیست، چون این نام یادآور چین است.» او افزود: «به گفته کشاورزان، این میوه شبیه نیلوفر آبی است و همین دلیل نام آن را به کامالام تغییر دادیم.»

در چند ماه گذشته و پس از وقوع درگیری بین هندوستان و چین در منطقه هیمالیا که به کشته شدن ۲۰ سرباز هندی انجامید، روابط این دو کشور به شدت تیره شده است.

در هندوستان برای تحریم فراورده‌های چینی فراخوان‌هایی داده‌اند و دولت مودی چندین برنامه چینی را به اتهام سرقت داده‌های کاربران، ممنوع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که آقای روپانی همچنین گفته است که تصمیم وی ماهیت سیاسی ندارد، بسیاری از سیاست‌مداران احزاب مخالف و سایر مردم با تمسخر اقدام وی آن را احمقانه خواندند.

شاشی تارور، نماینده حزب کنگره در مجلس، با اشاره به علاقه حزب بهاراتیا جانتا به تغییر دادن اسامی مکان‌ها، در توییتر نوشت: «سروزیر گجرات می‌خواهد با سروزیر اوتارپرادش رقابت کند یا او را تمسخر کند؟ بد نیست که دولت بهاراتیا جانتا شورایی به نام شورای ملی تغییر نام تشکیل دهد تا این سروزیران سرگرم شوند، چون فقط در این کار تخصص دارند و ایالت‌های تحت حاکمیت‌شان هم از سوء‌مدیریت خلاص می‌شود.»

سروزیر گجرات می‌خواهد با سروزیر اوتارپرادش رقابت کند یا او را تمسخر کند؟ بد نیست که دولت بهاراتیا جانتا شورایی به نام شورای ملی تغییر نام تشکیل دهد تا این سروزیران سرگرم شوند چون فقط در این کار تخصص دارند و ایالت‌های تحت حاکمیت‌شان هم از سوء‌مدیریت خلاص می‌شود.

۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، شاشی تارور(@ShashiTharoor)  

سخنگوی حزب کنگره ملی‌گرا (ان‌سی‌پی) نیز که عضو ائتلاف حاکم ماهاراشترا است، می‌گوید دور نیست آن روز که حزب بهاراتیا جانتا نام هندوستان را هم به کامالاستان تغییر دهد.

نویسنده‌ای به نام سامیت باسو نیز در توییتر نوشت: «مورخان امور نظامی  در جهان باید به این پاسخ ابتکاری و هوشمندانه هندوستان به تجاوز ارضی چین دقت داشته باشند: تغییر دادن رسمی نام یک میوه تایلندی. با ما سرشاخ نشوید، این است معنای این پیام قاطع. از ما برمی‌آید نام همه چیز را عوض کنیم.»

مورخان امور نظامی  در جهان باید به این پاسخ ابتکاری و هوش‌مندانه هندوستان به تجاوز ارضی چین دقت داشته باشند: تغییر دادن رسمی نام یک میوه تایلندی. با ما سرشاخ نشوید، این است معنای این پیام محکم. از ما برمی‌آید نام همه چیز را عوض کنیم.

۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، سامیت باسو(@samitbasu)

سرآشپزی به نام کیونال کاپور هم نوشت: «دولت گجرات نام میوه اژدها را به کامالام تغییر داد. گویا اولویت ملی دیگری را تعیین کرده‌اند. تغییر نام شهرها دل‌مان را خنک نکرده و باید اسامی میوه‌ها و سبزیجات را هم عوض کنیم. محض اطلاع‌تان کرونا همچنان جولان می‌دهد، اقتصاد لطمه دیده است و در اوج همه‌گیری به سر می‌بریم.»

دولت گجرات نام میوه اژدها را به کامالام تغییر داد. گویا اولویت ملی دیگری را تعیین کرده‌اند. تغییر نام شهرها دل‌مان را خنک نکرده و باید اسامی میوه‌ها و سبزیجات را هم عوض کنیم. محض اطلاع‌تان کرونا همچنان جولان می‌دهد، اقتصاد لطمه دیده است و در اوج همه‌گیری به سر می‌بریم.

۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، کیونال کاپور(@ChefKunalKapur) 

برخی از کاربران هم عکس‌ها و ویدیوهای مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» را منتشر کردند.

میوه «اژدها» میوه گونه‌ای ازکاکتوس‌های بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که پیتایا یا پیتاهایا هم نام دارد و کاشت آن در هندوستان در سال‌های اخیر شروع شده است. لایه‌های بیرونی این میوه شبیه فلس‌های روی پوست اژدها است و به همین دلیل نام آن را میوه اژدها گذاشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان