استیضاح ترامپ «منصفانه» خواهد بود

چاک شومر، سناتور دموکرات، اطمینان داد که «این جلسه تمام و کمال و منصفانه» برگزار می‌شود

چاک شومر، رهبر حزب اکثریت سنا - SAUL LOEB / AFP

پس از توافق چاک شومر، رهبر حزب اکثریت سنا، با سران جمهوری‌خواه این مجلس در شامگاه جمعه، سنا بررسی و بحث‌های اولیه استیضاح دوم دونالد ترامپ را از هشتم فوریه آغاز می‌کند.

آقای ترامپ به علت نقش داشتن در تشویق عمومی به حمله روز شش ژانویه ساختمان کنگره، به «تحریک مردم به شورش» متهم شده است؛ شورشی که پنج کشته و چندین مجروح بر جا گذاشته است. او اولین رئیس‌جمهوری است که دو بار استیضاح می‌شود و نخستین فردی است که استیضاح او پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌ وی بررسی می‌شود. برخی جمهوری‌خواهان معتقدند که این فرایند بی‌فایده و اساسا مخالف قانون اساسی است.

سناتور شومر روز جمعه گفت که «این دادگاه تمام و کمال و منصفانه» برگزار خواهد شد.

با حصول این توافق، مجلس نمایندگان پرونده استیضاح را روز دوشنبه به سنا خواهد فرستاد و فرایند اولیه آن از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد.

رئیس‌جمهور بایدن گفته است که عمده تمرکز خود را بر اختصاص فوری کمک‌های کرونایی و انتصاب اعضای اصلی هیئت دولت خواهد گذاشت، نه محاکمه رئیس‌جمهور پیشین. آقای بایدن روز جمعه به خبرنگاران گفت: «هرچه وقت بیشتری  صرف سر پا شدن دولت و پیشبرد کارها داشته باشیم... بهتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانون‌گذاران نیز در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته‌اند که ترجیح می‌دهند فعلا بر سیاست‌گذاری‌ها تمرکز داشته باشند اما حمله به ساختمان کنگره برای تغییر نتایج انتخابات، چنان اتفاق سهمگینی بوده است که با وجود آغاز به کار دولت با صحت و سلامت، نمی‌توانند آن را به آسانی فراموش کنند. تد لیو، نماینده کالیفرنیا در کنگره، که یکی از ۹ نماینده خواهان استیضاح در مجلس است، به این خبرگزاری گفت: «عده‌ای آشوبگر به ساختمان کنگره‌ ما حمله کردند. این افراد در واقع به تحریک فرمانده کل قوای کشور به ملت ما حمله کردند. باید به این موضوع رسیدگی کنیم و کاری کنیم که دیگر هرگز تکرار نشود.»

بسیاری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در همان روز شورش، کارهای رئیس‌جمهور را محکوم کردند اما باید ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه به جمع ۵۰ سناتور دموکرات بپیوندند تا این نهاد بتواند آقای ترامپ را استیضاح کند، امری که نامحتمل به نظر می‌آید.

بنا بر گزارش‌ها، آقای ترامپ قصد دارد از گروهی حقوقدان در جلسه استیضاح کمک بگیرد. این اولین محاکمه حقوقی از سلسله دادگاه‌ها و بازرسی‌هایی است که او باید با پایان دوره ریاست‌جمهوری‌ خود، از سر بگذارند.

این جلسه استیضاح، در واقع هسته مرکزی موج وسیعتری از محاکمه‌هایی است که علیه سران جمهوری‌خواهان مطرح شده است؛ کسانی که خیال می‌کردند با اعلام تقلب گسترده در انتخابات می‌توانند نتیجه را به نفع خود تغییر دهند. روز پنجشنبه هفت سناتور دموکرات علیه تد کروز و جاش هاولی، همتایان جمهوری‌خواه خود، شکایت انضباطی تنظیم کردند. این دو نفر، رهبران گروهی از جمهوری‌خواهان سنا بودند که اعلام کردند قصد دارند  جلوی تایید رسمی و نهایی نتایج انتخابات را بگیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان