اشاره تلویحی رئیس‌جمهور ایران به مبادله نفتکش‌ها

حسن روحانی: تلاش برای مذاکره از طریق واسطه‌ها و تماس‌ها جریان دارد

AFP حسن روحانی در جلسه هیات دولت

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه امروز (چهارشنبه)،هیات دولت، با اشاره به اینکه دولت او هرگز فرصت مذاکره را از دست نمی‌دهد، گفت:« تا زمانی که مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارم، آماده مذاکره عادلانه برای حل مشکلات هستیم. اما در عین حال به اسم مذاکره تسلیم نمی‌شویم».

روحانی در حالی از مذاکره سخن می‌گوید که مقامات عراق و عمان به تهران سفر کرده‌اند و نماینده وزارت امور خارجه نیز پیام کتبی او را به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تحویل داده است. به طور همزمان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مذاکره با فرد بد عهد را «حماقت» توصیف کرده است.

اشاره شمخانی به آمریکا است که سال گذشته از توافق هسته‌ای خارج شد و اکنون به دنبال دستیابی به توافقی بزرگتر با ایران است.

اما روحانی می‌گوید، کشورهایی واسطه شده‌اند و مکاتبه‌ها و تماس‌هایی در جریان است تا در صورتی که طرف مقابل اقدام متعادلی انجام داد و در جنگ اقتصادی آتش بس حاصل شد، فرصت مذاکره و توافق فراهم شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به اینکه همه دنیا باید به دلیل امنیت خلیج فارس از سپاه سپاسگذار باشند، گفت:«سپاه پاسداران کار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در زمینه توقیف نفتکش بریتانیایی انجام داد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل هفته جاری حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، هدف از توقیف نفتکش استنا ایمپرو در تنگه هرمز را اقدامی تلافی جویانه در برابر توقیف نفتکش گریس-۱ توصیف کرده بودند.

نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در سیزدهم تیرماه، گریس-۱ حامل دو میلیون بشکه نفت ایران را به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرد. این نفتکش در آب‌های جبل‌الطارق لنگر انداخته و دوره توقیف خود را سپری می‌کند که برای یک ماه تمدید شده است.

بریتانیا قبل از توقیف نفتکش استنا ایمپرو در جمعه گذشته، به ایران پیشنهاد داده بود در صورتی که تضمین کند مقصد گریس-۱ سوریه نیست، برای رفع توقیف آن تلاش می‌کند.

اما سپاه عصر جمعه نفتکش بریتانیایی را به اتهام نقض قوانین دریانوردی در تنگه هرمز توقیف کرد و از آن پس تنش‌ها بین تهران و لندن عمیق‌تر شد.

به گزارش ایرنا، روحانی در سخنان امروز خود تاکید کرده که تهران به دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیست. به گفته روحانی، در صورتی که بریتانیا به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشد و از اقدامات به گفته او خلاف خود از جمله آنچه در جبل‌الطارق انجام داد، دست بردارد، تهران نیز به آن پاسخ متناسبی خواهد داد.

مبادله نفتکش‌ها موضوعی است که از آغاز توقیف گریس-۱ برخی مقامات تهران به طور تلویحی به آن اشاره کرده و تاکید کرده بودند که ایران باید در مقابل یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کند تا لندن ناگزیر شود نفتکش ایرانی را آزاد کند.

اما در حال حاضر لندن به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و از تهران می‌خواهد هر چه زودتر نفتکش بریتانیا را آزاد کند.

بیشتر از