آمریکا چند رئیس‌جمهور کاتولیک داشته است؟

جو بایدن، دومین رئیس‌جمهور کاتولیک ایالات ‌متحده آمریکا است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در کنار پاپ فرانسیس - Andrew Caballero  Reynolds / AFP

در بین ۴۶ رئیس‌جمهوری که از زمان تحلیف جورج واشنگتن در سال ۱۷۸۹ به این سو بر این مسند تکیه زده‌اند، غیر از آقای بایدن، تنها فرمانده کل قوای آمریکا که کاتولیک بود، جان اف کندی است.

به دلیل تعصبات ضد کاتولیک، کاتولیک بودن آقای کندی در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۱۹۶۰ مسئله مهمی بود و نگرانی‌هایی وجود داشت که این موضوع شاید مانعی برای پیروزی او در مقابل ریچارد نیکسون، نامزد جمهوری‌خواه، شود.

در طول مبارزات انتخاباتی، آقای کندی با تاکید بر تعهد خود بر جدایی کلیسا از دولت، بارها به رای‌دهندگان اطمینان داد که اجازه نمی‌دهد که ایمانش بر تصمیم‌های او تاثیر بگذارد. پس از گذشت ۶۰سال، اینک ایمان کاتولیک آقای بایدن، بخش بسیار مهمی از شخصیت او است. در طول مبارزات انتخاباتی و انتقال قدرت، عکس او بارها در حال حضور در مراسم کلیسای محلی‌ خود منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه تصور می‌شد رئیس‌جمهور کندی راه را برای پیروزی‌ بیشتر کاتولیک‌ها در انتخابات ملی در آمریکا گشوده باشد، ۴۸ سال دیگر طول کشید تا آقای بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور اوباما در یک انتخابات ملی پیروز شود؛ اما آقای بایدن به‌هیچ‌وجه اولین نامزد معاون اول ریاست‌جمهوری با مذهب کاتولیک نبود. کاتولیک‌های دیگری نیز پیش از او در این مقام قرار گرفته بودند. در واقع، برای تنظیم تعادل با نامزدهای ریاست‌جمهوری که اغلب سهم پروتستان‌ها بوده، سپردن جایگاه نامزدی معاونت رئیس‌جمهور به یک کاتولیک از دیدگاه سیاسی مرسوم بوده است.

قبل از آقای بایدن، این لیست شامل ویلیام میلر، معاون بری گلدواتر در انتخابات ۱۹۶۴، اد ماسکی، معاون هوبرت هامفری در سال ۱۹۶۸، سارجنت شرایور، معاون جورج مک گاورن در سال ۱۹۷۲ و جرالدین فرارو، معاون والتر ماندیل در سال ۱۹۸۴ است.

فقط یک کاتولیک دیگر در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری حضور داشته است و آن جان کری در سال ۲۰۰۴ است که در مقابل جورج دبلیو بوش شکست خورد.

از دیگر کاتولیک‌های برجسته‌ای که برای ریاست‌جمهوری نامزد شده‌اند، می‌توان به جب بوش اشاره کرد که مذهب خود را به کاتولیک تغییر داد. مورد دیگر، مارکو روبیو است؛ جمهوری‌خواهی که کاتولیک زاده شد، به مورمون تغییر مذهب داد و بعد دوباره کاتولیک شد.

© The Independent