هشدار خزانه‌داری آمریکا در مورد همکاری با خطوط هوایی ایران

هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌ها قرار دارد

ایرنا

خزانه‌داری آمریکا با طرح این ادعا که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی ایران از طریق کمک به انتقال سلاح و تجهیزات به ناامنی در منطقه دامن می‌زنند، در مورد همکاری با آنها هشدار داد.

در بیانیه خزانه‌داری آمریکا که نسخه‌ای از آن به دست وال استریت ‌ژورنال رسیده، آمده است:«شرکت‌‌هایی که به خطوط هوایی ایران خدماتی شامل تامین مالی، رزرو و فروش بلیط ارایه می‌کنند یا در تامین قطعات هواپیماها همکاری دارند، با ریسک اعمال تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد».

سیگال مندلکر، دستیار خزانه‌داری آمریکا در بخش اطلاعات مالی و تروریسم، می‌گوید:«صنعت هوانوردی بین‌المللی، شامل نمایندگان فروش، مقاطعه‌کاران و شرکت‌های پیشرو باید در زمان همکاری با ایران اطمینان حاصل کنند که به فعالیت‌های آسیب رسان ایران کمک نمی‌کنند».

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هنوز به درخواست‌های این روزنامه آمریکایی برای اعلام نظر خود در مورد این خبر، پاسخ نداده است.

خزانه‌داری آمریکا در حالی به شرکت‌ها در مورد همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ایران هشدار می‌دهد که اخیرا یک شرکت چینی نیز به اتهام خرید نفت از ایران تحریم شده است. هفته گذشته نیز ۱۲ شخص حقیقی و حقوقی به دلیل کمک به برنامه‌های هسته‌ای ایران در فهرست تحریم ایالات‌متحده قرار گرفتند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک با موشک زمین به هوای سپاه پاسداران و گام دوم تهران در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای و افزایش سطح غنی‌سازی، اعلام کرد، تحریم‌ها را به طور اساسی افزایش می‌دهد.

پس از توقیف یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز و ادعای کاخ سفید در مورد سرنگونی یک پهپاد ایرانی که بیش از اندازه به ناو جنگی آمریکا در خلیج فارس نزدیک شده بود، سرعت اعمال این تحریم‌ها افزایش یافته است.

هرچند در گذشته نام برخی خطوط هواپیمایی مانند ماهان ایر به فهرست تحریم‌ها افزوده شده بود، بیانیه جدید خزانه‌داری آمریکا، ظاهرا همه شرکت‌های هواپیمایی ایران را شامل می‌شود.

خزانه‌داری آمریکا قبلا ماهان‌ایر را به اتهام آنچه که تامین مالی و تجهیزاتی تروریسم از جمله انتقال پول و تجهیزات به شبه نظامیان در سوریه می‌خواند، تحریم کرده بود. خزانه‌داری آمریکا ادعا می‌کند، این شرکت هواپیمایی که از سال ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، پول، تجهیزات و تکنولوژی را در اختیار نیروهای سپاه قدس در سوریه قرار داده است.