پناهجوی ایرانی در بریتانیا در خطر اخراج قرار گرفت

کاکایی به دو سال و دو ماه حبس محکوم شده که بخش عمده آن را تاکنون در بازداشت گذرانده است

BEN STANSALL / AFP

یک پناهجو ایرانی که پیش‌تر توسط نیروهای مرزی بریتانیا از آب های کانال مانش نجات داده شده بود، با احتمال اخراج از این کشور زندانی شده است.

فواد کاکایی دوبار در سال ۲۰۱۹ در حال هدایت دو قایق کوچک (در کانال مانش) به مقصد بریتانیا ردیابی شد، و هرچند قاضی دادگاه پذیرفته که آقای کاکایی در موطنش در خطر است و «نگران قرار گرفتن در معرض آزار و ایذاست»، اما او در هدایت قایق‌ها «نقشی مهم» برعهده داشته است.

آقای کاکایی ۳۰ ساله روز پنجشنبه پس از اعتراف به دو مورد کمک به مهاجرت غیرقانونی، در دادگاه شهر کانتربری که به صورت مجازی تشکیل شده بود، حضور یافت.

نخستین مورد محکومیت او به عبور از کانال مانش در ژوئیه ۲۰۱۹ بر می‌گردد که در جریان آن اقای کاکایی و ۲۶ نفر دیگر از یک قایق مملو از پناهجو نجات داده شده به شهر «دُوِر» در استان کنت آورده شدند.

در جلسه دادرسی، سایمون تیلور، دادستان دادگاه گفت: «متهم در هنگام بازداشت مبلغ ۲۱۰ پوند و یک تلفن سامسونگ به همراه داشت.»

کاکایی در جریان بازجویی گفته بود او و دیگران هدایت قایق (پناهجویان) را به قصد تنگه «دُوِر» برعهده داشته‌اند.

به دنبال ورود پناهجویان به بندر، کلیه سرنشینان قایق به استثنای آقای کاکایی تقاضای پناهندگی کردند، اما آقای کاکایی موافقت کرد به دانمارک که پیش‌تر در آنجا تقاضای پناهندگی‌اش رد شده بود، بازگردد.

در دسامبر همان سال، کاکایی بار دیگر همراه ده پناهجو در قایقی به قصد بریتانیا ردیابی شد.

به دادگاه گفته شد این‌بار کاکایی همراه با سایر سرنشینان قایق در ساحل بریتانیا تقاضای پناهندگی کرد.

دادستان پرونده گفت: «او (کاکایی) پذیرفته که هدایت قایق را برعهده داشته است. او گفت در نبود شخص دیگری، این وظیفه را برعهده گرفته بوده است. او همچنین گفته بوده که موتور قایق دچار نقص فنی شده بوده و او نمی‌خواسته دردریا بمیرد. او توضیح داد که هدایت قایق را در سفرش در سال ۲۰۱۵ از ترکیه به یونان در قایقی با ۵۰ سرنشین آموخته است.»

آنورین بروئِر، وکیل مدافع آقای کاکایی گفت هیچ‌گونه انگیزه مالی در پس اقدام آقای کاکایی وجود نداشته و او نیز مانند سایرین برای سفر خود هزینه کرده است.

او افزود: «بسیاری از دیگر سرنشینان قایق با هدایت آن موافقت کردند...(او) این بخت بد را داشته که هنگامی که قایق ردیابی شد در پشت سکان آن بوده است. او مسئول سازماندهی ترتیبات این سفرها نبوده... و به همین گونه مسئول پر کردن قایق بیش از ظرفیت آن نیست.» 

آقای بروئر در پاسخ به این سئوال که چرا کاکایی در فرانسه تقاضای پناهندگی نکرده بوده گفت درک او از قوانین پناهجویی در اتحادیه اروپا محدود است.

قاضی «ویکس» در صدور حکم کاکایی گفت: «قایق‌ها در هردو مورد برای عبور (از کانال مانش) نامناسب بوده و بیش از حد ظرفیتشان سرنشین داشته‌اند و این یکی از پر‌ترددترین خطوط آبی در جهان است. هرچند تردید ندارم که شما هم مثل تمام اشخاص دیگر در شرایط شما تا حدی مورد سواستفاده دیگران قرار گرفته بوده‌اید، اما نمی‌توانم بپذیرم که نهایتا نمی‌خواسته‌اید سوار قایق شده یا برای این کار به نحوی تحت فشار بوده‌اید.»

کاکایی به دو سال و دو ماه حبس محکوم شده که بخش عمده آن را تاکنون در بازداشت گذرانده است. به او گفته شد احتمال دارد پس از اتمام دوره محکومیتش از بریتانیا اخراج شود.

به دنبال صدرو حکم، دَن اُماهونی، فرمانده نیروی مخفی کانال انگلیس (کانال مانش) وابسته به وزارت کشور، با اشاره به اقدامات کاکایی گفت که او جان دیگران را در معرض خطر قرار داده و دادستانی «به این چرخه بزهکاری پایان داده است.»

او افزود: «این مورد نمونه‌ای عالی از گردآوری مدرک در جریان عملیات ما در کانال (مانش) است که یک بزهکار خطرناک را در مقابل عدالت قرار می‌دهد.»

گزارش‌های تکمیلی از پرس آسوسییشن

© The Independent