دکتر فاوچی: واکسن‌های کرونا در مقابل ویروس‌های جهش‌یافته کووید موثرند

نوع ویروس آفریقای جنوبی دو برابر ویروس‌های کنونی در آمریکا مسری است

دکتر فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های واگیردار در آمریکا-  MANDEL NGAN / AFP

دکتر آنتونی فاوچی می‌گوید دو واکسنی که در آمریکا مجوز استفاده گرفته است، در مقابل نوع مسری‌تر ویروس کرونا که ابتدا در بریتانیا و سپس آفریقای جنوبی کشف شد، موثر است.

کارشناس ارشد بیماری‌های واگیردار در آمریکا می‌گوید برخی نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که تاثیر این واکسن‌ها در مقابل انواع بریتانیایی و آفریقای جنوبی ویروس، قدری کمتر است اما «این چیزی نیست که نتوانیم اصلاح کنیم.»

او ضمن اشاره به اینکه نوع ویروس کووید آفریقای جنوبی «قدری بیشتر جای نگرانی دارد» افزود: «به‌نظر می‌رسد واکسن‌ها همچنان موثر خواهد بود.»

دکتر فاوچی به «تاثیر حائل» واکسن‌های فایزر و مدرنا اشاره کرد که می‌تواند با انواع جهش‌یافته ویروس، در سطحی همچنان بالاتر از میزان قابلیت و عملکرد واکسن‌ها مقابله کند.

او گفت «به‌نظر نمی‌رسد» نوع ویروس کرونای آفریقای جنوبی به آمریکا رسیده باشد، هرچند روند ردیابی و تصمیم‌گیری در مورد جهش‌های ویروسی «در سطحی نیست که در نظر داشتیم.» آقای فاوچی افزود «با استناد به داده‌هایی که امروز در اختیار ما است، چنین چیزی به‌نظر نمی‌رسد.»

به گفته دکتر فاوچی، نوع ویروس آفریقای جنوبی که بروز آن با قابلیت جهش ویروس‌ها از طریق سرایت از فرد به فردِ عادی، تحولی معمول در چرخه زندگی آنها است، دو برابر ویروس‌های کنونی در آمریکا مسری است. از این‌رو، برای جلوگیری از انتشار و جهش‌ دیگر این ویروس، نیاز به تشدید روند واکسیناسیون عمومی است. تاکنون نوع بریتانیایی ویروس، در ۲۰ ایالت آمریکا ردیابی شده است.

دکتر فاوچی برای نخستین‌بار با تریبون کاخ سفید، تحت ریاست جمهوری جو بایدن، و برای نخسیتن‌بار پس از ماه‌ها واکنش پرهرج‌ومرج دونالد ترامپ به این بحران بهداشت عمومی، سخن گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر پیشین آمریکا، از دستیابی به اهداف خود برای واکسینه‌کردن ۴۰ میلیون آمریکایی تا پایان سال ۲۰۲۰ عاجر ماند. حال آقای بایدن با صدور یک رشته فرمان ریاست جمهوری، توزیع واکسن کرونا را به گونه‌ای قابل توجه، تسریع کرده است. او در نظر دارد در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری خود، ۱۰۰ میلیون آمریکایی را به عنوان بخشی از «تلاش کامل در شرایط جنگی» علیه این بیماری واکسینه کند.

دکتر فاوچی گفت «این هدفی کاملا منطقی است.» او در عین حال تاکید کرد واکسینه‌کردن جوامع اقلیت، برای موفقیت برنامه واکسیناسیون حیاتی است.

او گفت: «اگر بتوانیم ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت کشور را مثلا تا تابستان، نیمه تابستان، واکسینه کنیم، به اعتقاد من تا فرارسیدن فصل پائیز می‌توانیم به نوعی عادی‌شدن اوضاع نزدیک شویم.»

رئیس جمهور بایدن، در دومین روز ریاست جمهوری خود، یک برنامه ۲۰۰ صفحه‌ای راهبرد ملی برای مبارزه با همه‌گیری کرونا، موسوم به «واکنش و آمادگی در مقابل همه‌گیری» ارائه کرد. این برنامه، واکنش به همه‌گیری را در سطح فدرال مرکزیت می‌دهد. پیشتر، منتقدان از دستگاه رهبری ترامپ، فقدان مرکزیت و گزارش‌های جعلی در مدیریت او را به‌ باد انتقاد می گرفتند.

روز پنجشنبه، دکتر فاوچی در لغو دستور آقای ترامپ در مورد خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی صحبت کرد. آقای بایدن به سازمان بهداشت جهانی گفت «ایالات متحده، همچنان با رهبران جهانی، در مقابله با اینگونه تهدیدها و پیشبرد امنیت سلامتی و بهداشت جهانی مشارکت می‌کند.» پیشتر دونالد ترامپ تاکید کرده بود که کمک هزینه و حمایت ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی را لغو کرده و در برنامه واکسیناسیون بین‌المللی شرکت نخواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان