عربستان سعودی در حمایت از افغانستان همایش اسلامی برگزار می‌کند

طالبان نیز برای شرکت در این کنفرانس که به زودی برگزار خواهد شد، دعوت می‌شود

حنیف اتمر در سفری سه روزه، با مقام‌های عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد- وزارت خارجه افغانستان

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان، در سفر سه روزه به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با مقام‌های این کشور درباره همکاری‌های درازمدت و برقراری صلح و ثبات در کشور افغانستان گفت‌وگو کرد.

از میان مقام‌های سعودی، او با محمد بن عبدالکریم العیسی، رییس سازمان رابطهٔ عالم اسلامی و از عالمان برجسته جهان اسلام، دیدار کرده ‌است.

دو طرف درباره اوضاع جاری افغانستان، به‌ویژه نقش روحانیون و مراجع دینی جهان اسلام در پایان دادن به کشتار، تأمین صلح در افغانستان و پیکار علیه تندروی و تروریستم، گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید:‌ «آقای اتمر در مورد ابعاد جهان‌شمول و تهدیدآمیز جنگ افغانستان صحبت کرد، فعالیت‌ها و برنامه‌های فراملی و فرامنطقه‌ای گروه‌های تندرو و تروریستی در افغانستان و منطقه را شرح داد. وزیر خارجه، به جنایات وحشتناکی در افغانستان اشاره کرد که نه ‌تنها با معتقدات و تعالیم اسلامی در تضادند، بلکه با هیچ دین و آیینی سازگاری ندارند. وی گفت تندروان کشورها و سازمان‌های گوناگون برای پیگیری اهداف معین، افغانستان را به دارالحرب خود مبدل کرده‌اند. نجات افغانستان از جنگ جاری، در واقع به‌معنای نجات جهان اسلام و جامعهٔ بشری از تهدید رو به ‌گسترش تندروی خشونت‌پرور و تروریسم جهانی است.»

آقای اتمر گفته‌ است دولت او می‌خواهد طالبان در نتیجه روند صلح، از سایر گروه‌های تندرو خارجی در منطقه جدا شده و به زند‌گی صلح‌آمیز سیاسی در کشور خود برگردند. او در این راستا خواهان همکاری جهان اسلام، به‌ویژه رابطهٔ عالم اسلامی شد.

شیخ العیسی در پاسخ به آقای اتمر گفته ‌است جنایت و تروریسم در اسلام جایی ندارد و نباید اعمال جنایتکارانه و تروریستی به اسلام نسبت داده شوند. او تاکید کرده ‌است: «ما کمک به ختم جنگ و تأمین صلح در افغانستان را مسئولیت خود می‌دانیم.»

شیخ عیسی وعده داد که سازمان جهانی «رابطهٔ عالم اسلامی»، اندیشمندان، عالمان و مفتیان بانفوذ جهان اسلام را به زودی در همایش بزرگ و تاریخی گرد هم‌ بیاورد و از منظر دینی برای حل بحران افغانستان، چاره‌ اساسی جستجو کند.

رئیس رابطۀ عالم اسلامی گفت نتیجه این همایش باید تاریخی و سرنوشت‌ساز باشد. او افزود راهکاری برای اجرای تصمیم‌ها و پیگیری نتایج این کنفرانس نیز در نظر گرفته خواهد شد. به همین منظور، برای تأمین مشارکت همگانی، از طالبان نیز دعوت خواهد شد در این همایش بزرگ شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه افغانستان، در دیدار جداگانه‌ای با حمد بن محمد آل شیخ، وزیر آموزش و پرورش عربستان سعودی، درباره همکاری‌های آموزشی و آموزش زبان عربی به جوانان افغان تبادل نظر کرد. آنها همچنین تفاهم‌نامه مشترک همکاری امضا کردند.

در این دیدار، وزیر آموزش عربستان گفت: «می‌خواهیم در مرحله گذار افغانستان به فصل جدید، با شما همکاری کنیم.» او برای افزایش شمار بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس و زمینه‌سازی آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی برای افغان‌ها، ابراز آمادگی کرد.  

آقای اتمر، همچنین با صالح بن ناصر الجاسر، وزیر حمل‌ونقل و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های عربستان-افغانستان، درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی، فرهنگی و آموزشی نیز مذاکره کرد.

 جلب سرمایه‌گذاری، استخدام کارگران افغان و کمک‌های توسعه‌‌بخش، قسمت دیگری از سخنان آقای اتمر در این دیدار بود. عربستان سعودی متعهد شد بیمارستانی تخصصی در کنار دانشکده پزشکی کابل بسازد.