پیشنهاد طرح استیضاح جو بایدن یک روز پس از تحلیف

یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان طرح استیضاحی به اتهام سوء‌استفاده از قدرت در زمان معاونت اوباما تنظیم کرده است

مارجوری تیلور گرین، عضو جمهوری‌خواه جدید مجلس نمایندگان آمریکا، پیش‌تر حمایت خود را از گروه «کیو انان» اعلام کرده بود- SAUL LOEB / AFP

درست یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رییس جمهوری چهل‌وششم ایالات متحده آمریکا، مارجوری تیلور گرین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آن کشور، اعلام کرد طرحی را برای استیضاح او تنظیم کرده است که به مجلس خواهد داد.

این عضو مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه، سوم بهمن‌ماه، منتشر کرد، نوشت: «رییس‌جمهور جو بایدن برای تصدی مقام ریاست جمهوری نامناسب است. سوءاستفاده او از قدرت به‌عنوان معاون رییس‌جمهور اوباما، روندی طولانی و نگران‌کننده دارد.»

در ادامه این بیانیه ادعا شده است بایدن درحالی‌که معاون رییس جمهوری بود، برای کمک به پسرش «در به‌جیب زدن پول نقد از معامله با بزرگ‌ترین دشمنان آمریکا، یعنی روسیه و چین» با مقام‌های اوکراینی زدوبند کرده است. 

گرین می‌گوید بایدن باید به‌‌علت «فراهم کردن امکان رشوه‌خواری و دیگر جرایم و جنایت‌های سطح بالا استیضاح شود؛ او به پسرش اجازه داده است که  بر سیاست داخلی یک کشور خارجی تأثیر بگذارد و در ازای مساعدت‌‌های خاص، از اتباع خارجی مزایای مختلف- ازجمله پاداش‌ مالی- دریافت کند.»

در طول مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، روابط بایدن با روسیه و به‌ویژه با شرکت انرژی بوریسما، به یکی از نکات مورد بحث مهم و عمده در کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ تبدیل شد؛ خصوصا پس از انتشار مطلبی در روزنامه نیویورک‌پست که هانتر بایدن، پسر جو بایدن، را به معامله با دولت روسیه متهم می‌کرد، که با استفاده از نفوذ پدرش در دوران معاونت ریاست جمهوری انجام شده بود. البته مدارکی که ردوبدل‌ شدن پیام‌های مورد اشاره مطلب نیویورک‌پست را اثبات کند، ازجمله نوار مکالمات مورد اشاره، هرگز منتشر نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در بیانیه خود مدعی شده نوار صحبت‌های بایدن موجود است که در یک بده‌بستان با دولت اوکراین، تهدید می‌کند در صورت همکاری نکردن با شرکت بوریسما، کمک خارجی یک میلیارد دلاری به آن کشور متوقف خواهد شد. 

ترامپ و متحدانش جو بایدن را متهم می‌کنند زمانی که معاون رییس جمهوری بود، به دولت اوکراین فشار آورده است تا دادستان ارشد آن کشور را که درباره شرکت بوریسما تحقیق می‌کرد، اخراج کند.

گروهی از طرفداران دونالد ترامپ مدعی‌اند که بسیاری ازرسانه‌ها به‌عمد و در حرکتی جانبدارانه  گزارش نیویورک‌پست را نادیده گرفتند و بایکوت کردند.

گرین علاوه‌بر اعلام ارائه طرح استیضاح، از حامیان این موضوع خواسته است تا دادخواستی را برای استیضاح امضا کنند و همچنین با کمک‌های مالی خود، به انجام این طرح یاری برسانند؛ هرچند كه در صفحه اهدای کمک مالی، آمده است که کمک‌ها به «گرین در کنگره» اختصاص دارد و «در رابطه با انتخابات‌های فدرال صرف خواهد شد». 

گرین کمتر از یک‌ماه است که به کنگره راه یافته است و یکی از نمایندگانی است که پیش از این، در سال ۲۰۱۸ آشکارا حمایت خود را از «کیو انان» اعلام کرده است.

درحال حاضر مجلس نمایندگان و سنا، هر دو را دموکرات‌های هم‌حزبی جو بایدن کنترل می‌‌کنند و بعید است که تلاش گرین برای استیضاح راه به جایی ببرد.