کاهش ارزش ریال تاجران ایرانی را راهی عراق کرد

باوجود سود درآمد به دلار یا دینار در مقایسه با ریال، رقابت با محصولات ترکیه یک چالش است

همزمان با وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی، وابستگی ایران به بازار عراق بیشتر شده است-AP Photo/Rashid Yahya

عراق، کشور همسایه ایران که در سال‌های اخیر درگیر جنگ و ناآرامی بود، اکنون به گواه تاجران ایرانی در مقایسه با وضعیت اقتصادی وخیم ایران، زمینه بهتری برای تجارت آنها فراهم کرده است. این در حالی است که از مدت‌ها پیش تعداد قابل توجهی از کارگران نیز باتوجه به شرایط اقتصادی، بیکاری و دستمزد اندک به ریال، از ایران راهی عراق شده‌اند.

آسوشیتدپرس در گزارشی در این زمینه به نقل از یک تاجر فرش اهل سنندج که نمایشگاه در شمال عراق برپا کرده،‌ می‌نویسد: «ارزش پول ماه کاهش یافته و زمانی که در خارج از ایران تجارت می‌کنیم سود بیشتری دارد.» به گفته او این درآمد چه به دلار باشد و چه به دینار بسیار ارزشمندتر از ریال است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، ایران ییکی از بزرگترین شرکای تجاری عراق است و این روابط در سال‌های اخیر همزمان با افزایش دامنه تحریم‌ها علیه ایران، گسترده‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که سالیانه ده‌ها هزار زائر ایرانی به شهرهای مقدس نجف و کربلا در عراق سفر می‌کنند و منابع مالی قابل توجهی به صنعت گردشگری این کشور تزریق می‌کنند. روزانه بیش از ۱۰۰ کامیون حامل مصالح ساختمانی، غذا و دارو از ایران به عراق می‌رود.

به گزارش آسوشیتدپرس، وابستگی ایران به بازارهای عراق با تشدید تحریم‌ها بیشتر شده است. همزمان در شرایط دشوار اقتصادی، عراق راه تنفسی برای تاجران ایرانی پدید آورده است.

باوجود اینکه برخی تاجران کالاهای خود را پایین‌تر از قیمت محلی در عراق به فروش می‌رسانند، باز هم در مقایسه با فروش آن در داخل کشور سود می‌کنند، چرا که درآمد به دلار یا دینار است. یکی از تاجران فرش می‌گوید، قیمت تخته فرش‌هایی که به فروش می‌رساند را ۲۰۰ دلار تعیین کرده، در حالی که قیمت محلی ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلار است.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه می‌نویسد، البته تاجران ایرانی در عراق به مشکلات متعددی مواجه هستند که یکی از مهمترین آنها رقابت با محصولات ترکیه است. از سوی دیگر قدرت خرید مردم عراق نیز کاهش یافته است.

بیشتر از اقتصاد