پیام خصوصی ملکه الیزابت به جو بایدن چه بود؟

دونالد ترامپ آخرین رئیس جمهوری بود که در دیداری رسمی با ملکه ملاقات کرد

ملکه الیزابت دوم از سال ۲۰۰۷ به این سو به آمریکا سفر نکرده است- Ben STANSALL / POOL / AFP

ملکه الیزابت دوم پیش از آن که جو بایدن روز چهارشنبه به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد کند برایش پیامی خصوصی فرستاد.

به نوشته ساندی تایمز، کاخ باکینگهام چهارشنبه شب تایید کرد که مبلکه بریتانیا نامه‌ای به آقای بایدن داده، اما محتوای آن را فاش نکرد.

ملکه الیزابت از شروع حکمرانی خود در سال ۱۹۵۲ با همه روسای جمهوری آمریکا به جز لیندون بی. جانسون دیدار کرده، و آقای بایدن چهاردهمین رئیس جمهوری است که در زمان حکومت او سر کار می‌آید.

وقتی ملکه الیزابت روز ششم فوریه ۱۹۵۲ به تخت نشست هری اس. ترومن رئیس جمهوری بود. او همچنین با هربرت هوور، رئیس جمهوری آمریکا از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳ هم دیدار کرده بود.

انتظار می‌رود هر وقت که مقررات ویروس کرونا اجازه بدهد ملکه آقای بایدن را برای دیداری رسمی به بریتانیا دعوت کند، که سنتی قدیمی است.

آقای بایدن با آن که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ معاون باراک اوباما بود، هنوز با ملکه دیدار نکرده. ملکه هم از سال ۲۰۰۷ به این سو به آمریکا سفر نکرده است.

در سال ۲۰۰۹ که آقای اوباما از بریتانیا دیدار رسمی داشت، همسرش میشل همراهش بود،‌ اما رئیس جمهوری کنونی در آمریکا ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که آقای اوباما و ملکه روابط خوبی داشتند. آقای اوباما یک آی‌پاد حاوی عکس‌ها و ویدیوهای تاریخی از دیدارهای ملکه به آمریکا را به او هدیه داد.

دونالد ترامپ آخرین رئیس جمهوری بود که در دیداری رسمی با ملکه ملاقات کرد. او دو سفر جنجالی و همراه با تظاهرات معترضان بریتانیایی به لندن داشت.

در دیدار رسمی سال ۲۰۱۸، حدود ۲۰۰ هزار بریتانیایی تظاهرات کردند و یک بالن هفت متری «ترامپ نوزاد» را پیشاپیش سفر او در میدان پارلمان هوا کردند.

آقای ترامپ در بریتانیا تشریفات سلطنتی را نقض کرد و جلوتر از ملکه قدم برداشت، و او ناچار شد ترامپ را که سد راهش شده بود دور بزند.

یک سال بعد هم آقای ترامپ از تشریفات دربار تخطی کرد و پشت ملکه را به نرمی لمس کرد. تشریفات دربار بریتانیا حکم می‌کند که افراد نباید ملکه را لمس کنند، مگر این که او نخست دستش را دراز کند.

در همان سفر، آقای ترامپ ظاهرا به شکلی نامعمول با ملکه دست داد، و هنگام ورود به کاخ باکینگهام، انگشتان ملکه را در مشت خود گرفت.

سال ۲۰۱۹ هم پیشاپیش دیدار آقای ترامپ از بریتانیا،‌ تظاهرات شد و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا ضیافت رسمی کاخ باکینگهام را تحریم کرد و گفت که «پهن کردن فرش قرمز» برای او درست نیست،‌ و ادعا کرد که آقای ترامپ «الفاظ نژادپرستانه و ضدزن» به کار برده است.

گرچه آقای بایدن هنوز با ملکه دیدار نکرده، مجله ونیتی فیر گزارش داد که او و بانوی اول، دکتر جیل بایدن، در چند مناسبت با دوک و دوشس ساسکس دیدار کرده‌اند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا پس از مراسم تحلیف آقای بایدن در روز چهارشنبه رسما به او تبریک گفت. او در توییتی نوشت: «تبریک به جو بایدن برای تحلیفش به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده و به کامالا هریس برای تحلیف تاریخی‌اش.»

او افزود: «رهبر آمریکا در تمامی مسائلی که برای ما مهم است حیاتی است، از تغییرات اقلیمی گرفته تا کووید، و من چشم به راه همکاری با رئیس جمهور بایدن هستم.»

© The Independent