تخریب خانه‌‌های فلسطینی‌ها با بولدوزرهای اسرائيلی

سازمان ملل و اتحادیه اروپا از اسرائیل انتقاد کردند

Ahmad GHARABLI / AFP

اسرائیل روز دوشنبه کار تخریب ده‌ها خانه فلسطینی در بیت‌المقدس شرقی را آغاز کرد. این عملیات گسترده با انتقاد از سوی جامعه بین‌المللی روبرو شده است.

بولدوزرهایی در همراهی با صدها نیروی پلیس و ارتش دست به تخریب خانه‌های روستای فلسطینی صور باهر زدند. این خانه‌ها نزدیک دیوار جدایی ساخت اسرائیلی‌ها قرار گرفته‌اند که صدها کیلومتر طول دارد و از میان کرانه غربی می‌گذرد.

طبق گفته فعالین حقوق بشر در گفتگو با «ایندیپندنت»، نیروهای امنیتی ساعت ۲ صبح از راه رسیدند و به خانواده‌های حداقل چهار خانه دستور تخلیه دادند. عامر آروری از سازمان اسرائیلی «بتسلیم» که کارش نظارت بر حقوق بشر است گفت تابحال آن چهار ساختمان تخریب شده‌اند و به بی‌خانمانی ۲۵ نفر انجامیده‌ است و در عین حال کار روی بلوک آپارتمانی هفت طبقه‌ای که ساکن ندارد نیز آغاز شده است.

دولت اسرائیل مدعی است که نزدیکی خانه‌ها به دیوارتهدید امنیتی است و ساختمان‌ها غیرقانونی ساخته شده‌اند. اما منتقدین می‌گویند این تخریب‌ها بخشی از سیاست وسیع‌ترِ آواره کردن اجباری است که هدفش تثبیت سیطره اسرائیل بر بیت‌المقدس شرقی است.

سازمان ملل و اتحادیه اروپا هر دو از این حرکت انتقاد کرده‌اند. جیمز مک‌گولدریک، هماهنگ‌کننده بشردوستانه سازمان ملل، می‌گوید این تخریب‌ها «مطابق» با قانون بین‌المللی نیستند و افزوده که «اهمیت این واقعه از آن‌جا بیشتر می‌شود که خانه‌ها و سازه‌های بسیاری اکنون در خطر مواجهه با سرنوشتی مشابه قرار دارند».

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ خود با عرب‌ها سیطره کرانه غربی و بیت‌المقدس شرقی را به دست گرفت و بیت‌المقدس شرقی را بخشی جدایی‌ناپذیر از پایتخت خود می‌داند. جامعه بین‌المللی هر دو منطقه را اراضی اشغالی تلقی می‌کند و فلسطینی‌ها آن‌ها را بخشی از دولت مستقل آینده خود می‌دانند.

موقعیت صور باهر آن‌را در مرکز این منازعات قرار داده است. بخش‌هایی از این روستا درون محدوده شهریِ «بیت‌المقدس شرقیِ» تحت اشغال اسرائیل هستند و بخش‌هایی از آن در کرانه غربی و بیرون دیوار قرار گرفته‌اند. اما بخش‌هایی هم این بین قرار گرفته‌اند: یعنی درست بیرون خط بیت‌المقدس اما همچنان در طرف اسرائیلیِ دیوار.

صاحبان فلسطینی می‌گویند ساختمان‌هایشان درون مناطق تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفته‌اند که در کرانه غربیِ تحت اشغال اسرائیل قدرت محدود خودگردانی دارد و می‌گویند از این تشکیلات برای ساختن خانه‌ها جواز گرفته‌اند. اما دیوان عالی اسرائیل این ماه تقاضای نهایی تجدیدنظر از سوی ساکنین صور باهر را رد کرد و راه پیش‌برد تخریب‌ها را هموار کرد.

ابو السعید الکسوانی که ۴۰ ساله است و صاحب یکی از چهار خانه‌ای که تخریب شده‌اند گفت: «کودکان من که تازه از خواب بلند شده‌ بودند در ترس و واهمه هستند و فکر می‌کردند کابوس می‌بینند. من دور و برم را نگاه کردم و دیدم خیلی همسایگان‌مان هم بیرون خانه‌هایشان ایستاده‌اند. چهل یا پنجاه بولدوزر و شاید چند صدر سرباز را دیدیم.»

او افزود: «هنوز نمی‌دانم با پنج کودکم کجا برویم. چند هفته است تلفن می‌کنم تا کسی را پیدا کنم که میزبان‌مان باشد تا وقتی که راه‌حل باثبات‌تری پیدا کنم.»

آقای آروری از سازمان «بتسلیم» نیز در صحنه بود و گفت این افراد از تشکیلات خودگردان فلسطینی جواز ساختمانی داشند چون بیشتر این منطقه باید تحت کنترل کامل فلسطینی‌ها باشد.

او به «ایندیپندنت» گفت: «اما نیروهای امنیتی اسرائیل دو صبح آمدند و ۲۵ نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کردند. چند نفر را هم کتک زدند و چند نفر دیگر را دستگیر کردند».

او افزود: «خانواده‌ها به من گفتند در چادرهایی روی آواره خانه‌هایشان زندگی می‌کنند. این‌ها مردم فقیری هستند و پول اجاره خانه ندارد».

گیلاد اردان، وزیر امنیت عمومی اسرائیل، گفت دیوان عالی حکم داده که این ساخت و ساز غیرقانونی «تهدید جدی امنیتی محسوب می‌شود و می‌تواند پوششی برای بمب‌گذاران انتحاری و سایر تروریست‌هایی که میان جمعیت غیرنظامی پنهان می‌شوند باشند».

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، تخریب این خانه‌ها را «تهاجمی خطیر» خواند.

او گفت: «این ادامه آواره‌سازی اجباری مردم بیت‌المقدس از خانه‌ها و زمین‌هایشان است - جنایتی جنگی و جنایتی علیه بشریت».

اتحادیه اروپا از تخریب خانه‌ها انتقاد کرد و با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ادامه این سیاست عملی بودن راه‌حل دو دولتی و چشم‌انداز صلحی پایدار را زیر سوال می‌برد».

مک‌گولدریک و سایر مقامات سازمان ملل هفته گذشته از دولت اسرائیل خواستند کار تخریب را پیش نبرد. آن‌ها گفتند طرح تخریب ۱۰ ساختمان که شامل ده‌ها آپارتمان می‌شود ۱۷ نفر فلسطینی را با خطر آوارگی مواجه می‌کند.

آقای مک‌گولدریک گفت سازمان ملل «با ناراحتی» نظاره‌گر رویدادها است.

او با اشاره به این‌که بعضی از قربانیان، پناهنده هستند و با این حساب برای بار دوم آواره می‌شوند افزود: «هیچ میزان کمک بشردوستانه نمی‌تواند جای خانه آدم را بگیرد یا ضرر مالی عظیمی که امروز بر صاحبان خانه‌ها وارد آمد پوشش دهد».

او افزود: «آن‌چه امروز در صور باهر صورت گرفت از آن‌جا از اهمیتی بیش‌تر برخوردار است که بسیاری سایر خانه‌ها و سازه‌ها نیز اکنون در خطر سرنوشتی مشابه قرار می‌گیرند… سیاست اسرائیل در جهت تخریب املاک فلسینی‌ها همگام با وظایف آن تحت قانون بشردوستانه بین‌المللی نیست».

© The Independent