تپه بی‌بی مهرو، تفریحگاه کابلی‌ها و آرامگاه دو دل‌باخته‌ عاشق

بی بی مهرو در جنگ عاشق شد

تپه ‌بی‌بی مهرو، یکی از مکان‌های تاریخی و افسانه‌ای شهر کابل است که در چند کیلومتری ارگ ریاست جمهوری افغانستان قرار دارد. شهروندان افغانستان این تپه را به نام‌های تپه بی‌بی مهرو، آرامگاه دو دل باخته و منار بزرگترین پرچم سه رنگ افغانستان یاد می‌کنند.

نصب بزرگ‌ترین پرچم سه رنگ افغانستان توسط حکومت هند، این تپه را به یکی از مکان‌های تفریحی و دیدنی برای شهروندان کابل، تبدیل کرده است.

گفته می‌شود، پرچم سه رنگ افغانستان که در قلب این تپه بر افراشته شده است، سه متر طول، بیست متر عرض و هشتاد و پنچ متر ارتفاع دارد. حکومت هند وعده داده است به زودی در نزدیک میله پرچم، یک تفرجگاه زیبا می‌سازد و اکنون نیز بازسازی قسمت‌های این تپه به سرعت جریان دارد.

تپه بی‌بی مهرو، تا چند سال پیش به نام آرامگاهی دو دل باخته ( بی‌بی مهرو و عزیز ) یاد می‌شد. اکنون به یکی ازمکان‌های دیدنی و تفریحی شهروندان کابل تبدیل شده است. شهروندان کابل برای تماشای زیبایی‌های این تپه و بزرکترین پرچم افغانستان، به این مکان می‌آیند.

در فراز تپه بی‌بی مهرو، اکنون پرچم سه رنگ افغانستان، مقبره استاد ربانی، رئیس جمهور پیشین این کشور و بزرگترین تصویر احمدشاه مسعود ( قهرمان ملی) افغانستان قرار دارد.

بیشتر کسانی ‌که در کابل ورزش می‌کنند، هر بامداد برای دویدن به این تپه آمده و از هوای صاف و پاک آن لذت می‌برند.

استاد نسیم، یکی از ورزشکاران تیم ملی بوکس افغانستان است. او که با جمعی از شاگردانش برای دویدن به این تپه آمده است، به خبرنگار ایندیپندنت گفت: « این تپه یکی از مکان‌های تفریحی کابل است که دارای موقعیت بلند و هوای صاف و دور از سر و صدای‌های اتوبوس‌های شهری دارد. من همراه شاگردانم هفته‌ای یکبار برای دویدن به این تپه می‌آییم و جا دارد که از دولت هندوستان برای ساخت و ساز این تپه تاریخی کابل، تشکر کنیم».

نادره فیضی، که چند ماه می‌شود از آمریکا به کابل آمده است، می‌گوید:« زمانی‌که کوچک بودم و درکابل زندگی می‌کردیم، بارها از پدر و مادرم درمورد تپه بی‌بی مهرو شنیده بودم، اما پس آنکه تصویرهای زیبا این تپه و پرچم سه رنگ کشورم را در صفحات اجتماعی در بیرون از افغانستان دیدم، بیشتر علاقمند شدم تا یکبار حتمن به اینجا بیایم».

 

در مورد این تپه قصه‌های گوناگون روایت شده است که چرا این مکان را به نام تپه بی‌بی مهرو یاد می‌کنند.

می‌گویند: در دامنه‌های پائین این تپه دختر زیبایی به نام « بی‌بی مهرو» زندگی می‌کرد که در زمان‌های جنگ افغان و انگلیس برای مجاهدین آب و نان آورد. او عاشق یکی از این مبارزان به نام عزیز بود.

عزیز، با بی‌بی مهرو نامزد می‌شود و پس از نامزدی به جنگ رفته زخمی بر می‌گردد و خبر مرگ بی‌بی مهرو را می‌شنود. عزیز، درکنار مقبره دل باخته‌‌اش گریه کرده و همان‌جا، جان را به جانان می‌دهد.

اما روایت دیگر چنین است: در گذشته‌های دور، دو قبیله بزرگ به نام‌های «ملک میرافغان» و «ملک افضل خان» در دامنه‌های این تپه زندگی می‌کرند، این دو قبیله بزرگ از گذشته‌های دور با هم دشمنی داشتند. ملک میرافغان، یک دختر زیبا به نام بی‌بی مهرو، داشت. در یکی از عیدها بزرگان هر دو قبیله تصمیم می‌گیرند که برای رفع دشمنی این دو مُلک، دختر مَلِک میرافغان را برای پسرمَلِک افضل خان خواستگاری کنند که درنتیجه پدر بی‌بی مهرو، این خواست بزرگان را قبول می‌کند، اما بی‌بی مهرو، این تصمیم پدرش را قبول ندارد و برای پدرخود می‌گوید، من پسر دیگر را به نام عزیز، دوست دارم و پدرش نیز قبول می‌کند. پس از آنکه قبیله ملک میرافضل، از این موضوع با خبر می‌شوند، به قبیله ملک میرافغان، حمله نکرده پدر بی‌بی مهرو، و پدر عزیز را به قتل می‌رساند که درجریان این جنگ، یک تیر به سینه بی‌بی مهرو، و تیر دیگر به سینه عزیز اصابت کرده و در نتیجه هر دو دل باخته‌ عاشق، جان می‌دهند که اکنون مقبره بی‌بی مهرو و عزیز،درفراز این تپه قرار دارد.

اکنون این تپه را تعدادی از شهروندان کابل به نام تپه بی‌بی مهرو، و تعدادی دیگر به نام تپه بزرگترین پرچم سه رنگ افغانستان یاد می‌کنند.

بیشتر از