ورود بزرگ‌ترین شرکت‌ سرمایه‌گذاری دنیا به بازار قراردادهای آتی بیت‌کوین

«بیت‌کوین می‌تواند جای طلا را بگیرد»

سال گذشته به بلومبرگ گفت که تقاضای آشکاری برای بیت‌کوین وجود دارد-David McBee/Pexels

بزرگترین مدیر سرمایه‌گذاری در جهان، به دو صندوق تحت کنترل خود اجازه داده است تا برای اولین‌بار بر روی ارزش بیت‌کوین شرط‌بندی کنند.

بلک راک، غول سرمایه‌گذاری در وال استریت که ۸.۷ تریلیون دلار سرمایه مشتریان خود را مدیریت می‌کند، با تغییر قواعد حاکم بر صندوق‌های تحت اداره خود، به برخی از مدیران اجازه داده است که غیرمستقیم در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.

این بدان معنا است که آنها می‌توانند قراردادهای آتی بیت‌کوین را خریداری کنند. اینها قراردادهایی هستند که بر اساس قیمت بیت‌کوین، برای سرمایه‌گذار سود یا زیان به همراه می‌آورد.

در دو گزارش که این صندوق‌ها به مقام ناظر امریکایی ارسال کرده‌اند، آمده است «صندوق تخصیص جهانی بلک‌راک» و «پورتفولیوی فرصت‌های درآمدزای استراتژیک بلک‌راک» ممکن است در «قراردادهای آتی بر اساس بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.»

این صندوق‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری مستقیم بر بیت‌کوین نیستند و فقط می‌توانند در قراردادهای آتی که بورس‌های مجاز اوراق بهادار در آمریکا ارائه می‌کنند، مشارکت کنند. در حال حاضر، این فقط شامل بورس کالای شیکاگو (CME) است.

علیرغم این محدودیت‌ها‌، این سیاست نقطه عطفی برای بلک‌راک و نیز نشانه افزایش مشروعیت ارز‌های رمزنگاری‌شده در میان سرمایه‌گذاران بزرگ است.

لری فینک، مدیر اجرایی بلک‌راک در سال ۲۰۱۸ گفته بود که مشتریان این شرکت علاقه‌ای به مالکیت ارزهای رمزنگاری‌شده ندارند. حال، با این تحول، بلک‌راک دارد بر سر این موضوع انعطاف نشان می‌دهد. ریک ریدر، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری بلک‌راک، سال گذشته به بلومبرگ گفت که تقاضای آشکاری برای بیت‌کوین وجود دارد و «بیت‌کوین برای مدت طولانی جزئی از سبد دارایی‌های سرمایه‌گذاران خواهد بود.»

در ماه نوامبر گذشته، آقای ریدر پا را فراتر گذاشت و اظهار داشت که بیت‌کوین «می‌تواند جای طلا را بگیرد... این بسیار کاربردی‌تر از دست‌به‌دست کردن شمش‌های طلا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایر سرمایه‌گذاران نهادی از جمله جی پی مورگان نیز اخیراً اظهارات مثبت‌تری درباره ارزهای رمزنگاری‌شده ارائه داده‌اند، اما هنوز هم نهادهای نظارتی، به پس‌اندازکنندگان عادی هشدار می‌دهند که احتیاط کنند.

اداره نظارت بر صنعت مالی در بریتانیا در ماه گذشته، به پس‌انداز‌كنندگانی که سرمایه خود را در ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری می‌کنند، هشدار داد که آماده از دست‌دادن تمام سرمایه خود باشند.

این اداره در بیانیه‌ای گفت: «ما اطلاع داریم که برخی از شرکت‌ها که در ارزهای رمزنگاری‌شده یا وام یا سرمایه‌گذاری‌های مشتق‌شده از ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری می‌کنند، سودهای بالایی ارائه می‌کنند.»

«سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده یا مشتقات مالی آنها به طور کلی، شامل ریسک بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاران است.»

این گزارش افزود: «کسانی که در این نوع محصولات سرمایه‌گذاری می‌كنند‌، باید آماده از دست‌دادن تمام پول خود باشند.»

مقام ناظر بریتانیایی هشدار داد که برخی از سرمایه‌گذاری‌ها با بازده بالا که تبلیغ می‌شود، به غیر از قوانین ناظر به پولشویی، تحت نظارت دولت نیست.»

بر اساس این گزارش، بی‌ثباتی قابل‌توجه در قیمت ارز‌های رمز‌نگاری‌شده، همراه با «مشکلات ذاتی در ارزیابی قابل اعتماد از ارزش آنها» مصرف‌کنندگان را در معرض خطر از دست‌دادن سرمایه خود قرار می‌دهد.

قیمت بیت‌کوین غالباً به همان سرعتی که افزایش یافته است، کاهش یافته است. به این معنی که سودهای بزرگ برای برخی با زیان‌های بزرگ برای دیگران همراه بوده است.

 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد