کدام سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا در دوره بایدن دوام می‌آورد؟

«پرسش این است که تفاوت بایدن با اوباما چقدر خواهد بود، نه با ترامپ»

ترامپ به دلیل حمایتی که از اسرائیل کرد، مورد تحسین اسرائیلی‌هاست اما در  میان فلسطینی ها شرایط عکس آن است - AHMAD GHARABLI / AFP

اسرائیل ابایی ندارد که به دلیل حمایت قاطع دونالد ترامپ از کشورش به او ادای احترام کند و نام ترامپ را بر میدان، ترمینال قطار یا ارتفاعات بگذارد. اسرائیلی‌ها او را بسیار مورد تحسین قرار می‌دهند.  

اما در سرزمین فلسطین هیچ‌یک از روسای جمهور آمریكا به اندازه دونالد ترامپ نامحبوب نبوده‌اند، یا در تصاویر و نقاشی‌های سراسر نوار غزه و كرانه باختری اشغال شده با چنین اصطلاحات تندی مورد خطاب قرار نگرفته‌اند.

به نوشته رویترز، در مدت چهار سال، ترامپ سیاست چند دهه ایالات متحده در خاورمیانه را تغییر داد. جو بایدن می‌خواهد بسیاری از این تغییرات را در دوران ریاست‌جمهوری خود به حالت قبل برگرداند، اما آزادی مانور او محدود خواهد بود.

در جلسه استماعیه سنا که روز سه شنبه ۳۰ دی‌ماه برگزار شد، فرد منتخب بایدن برای وزیر خارجه، آنتونی بلینکن، نشان داد که مقابله با ایران در دستور کار بایدن در خاورمیانه خواهد بود.

اما بلینکن گفت که ایالات متحده «فاصله زیادی» تا پیوستن به توافق سال ۲۰۱۵ ایران دارد، که برنامه هسته‌ای تهران را مهار کرد و ایالات متحده تحت ریاست جمهوری ترامپ از آن خارج شد.

بایدن و تیم او گفته‌اند كه روابط با فلسطینیان كه در دوران ترامپ قطع شده بود را دوباره برقرار می‌كنند، كمك‌ها را از سرمی‌گیرند و اقدامات یك جانبه از قبیل احداث شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی رد می‌کنند.

اما بلینکن گفت که سفارت ایالات متحده در اسرائیل در اورشلیم، که ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل شناخت، همانجا خواهد ماند.

چهار معامله دیپلماتیک که با میانجیگری ترامپ بین اسرائیل و کشورهای عربی شکل گرفت هم احتمالاً ادامه خواهد داشت. آنها از پشتیبانی دو حزب در واشینگتن برخوردار هستند و اتحاد دوباره استراتژیکی برای کشورهای خاورمیانه در برابر ایران ایجاد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین پذیرش حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی از سوی ترامپ، که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ از سوریه گرفت، و در اقدامی که در سطح بین‌المللی شناخته نشده است، آن ضمیمه کرد، پذیرفته شده است.

چالش بایدن این خواهد بود که چگونه برگردد؛ نه فقط از سیاست دوران ترامپ - و سیاستهای دوقطبی کننده مردی که گفته است برای اسرائیل کارهای زیادی انجام داده، بدون  این که متهم به  کناره گیری کلی از مناقشه اسرائیل و فلسطین شود.

میشل دان، مدیر برنامه خاورمیانه در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی، مستقر در ایالات متحده ، به رویترز گفت: «بایدن سعی خواهد کرد تصویری از انصاف و تعادل ارائه دهد. تردیدی نیست که سیاست‌های بایدن در مورد خاورمیانه با سیاست‌های ترامپ کاملا متفاوت خواهد بود. پرسش این است که تفاوت آنها با اوباما (رئیس‌جمهور پیشین) اوباما چقدر خواهد بود ... من شک دارم که بایدن فکر کند این درگیری برای دیپلماسی ایالات متحده در حال حاضر به نقطه اوج رسیده باشد.»