واکنش رهبران جهان به حضور جو بایدن در کاخ سفید

مقابله با کووید-۱۹، امید به پیوستن آمریکا به توافق‌نامه آب و هوایی پاریس و خروج ترامپ محور واکنش‌هاست

بسیاری از سران کشورها به اظهارنظر درباره انتقال قدرت در آمریکا پرداختند یا پیام‌های تبریک فرستادند - JONATHAN ERNST / POOL / AFP

با حضور جو بایدن در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بسیاری از سران کشورها به اظهارنظر پرداختند یا پیام‌های تبریکی فرستادند که محوریت بیشتر آنها ابراز امیدواری از همکاری با او برای مقابله با کووید-۱۹ و آغاز روند رسمی پیوستن دوباره ایالات متحده به توافق‌نامه آب و هوایی پاریس است. برخی از پیام‌ها هم بیش از هر چیز بر خروج دونالد ترامپ متمرکز بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت که «با خروج ترامپ» دوران یک مستبد دیگر سپری شد. او تاکید کرد که «امروز توپ در زمین آمریکا و واشینگتن است.»

اورسولا فن‌در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا به پارلمان اروپا در بروکسل گفت: «بار دیگر، پس از چهار سال طولانی، اروپا دوستی در کاخ سفید دارد. این طلوع جدید در آمریکا لحظه‌ای است که مدت‌ها منتظر آن بودیم. اروپا شروعی جدید با قدیمی‌ترین و مورد اعتمادترین شریک خود را انتظار می‌کشد.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، که روز جمعه قرار است اولین رهبر جهان باشد که تلفنی با رئیس‌جمهور صحبت می‌کند، به روابط نزدیک ایالات متحده و کانادا اشاره کرد و گفت که او با بایدن کار خواهد کرد: «ما بایدن کار می‌کنیم تا کشورهایمان را امن‌تر، شکوفا‌تر، و مقاوم‌تر کنیم.»

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک، یکی از آخرین رهبرانی بود که پیروزی بایدن در انتخابات را تبریک گفت. او پس از رفتن بایدن به کاخ سفید اظهارداشت که خوشبین است که «رابطه خوبی با رئیس‌جمهور جدید آمریکا وجود خواهد داشت.»

جائر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، یکی از متحدان اصلی ترامپ، در توییتی اظهارداشت که روابط ایالات متحده و برزیل «طولانی، مستحکم و مبتنی بر ارزش‌های والا» بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در توییتی خود ابراز امیدواری کرد که با همکاری بایدن اتحاد ایالات متحده و اسرائیل تقویت شود، صلح بین اسرائیل و جهان عرب گسترش یابد و با چالش‌های مشترک، از جمله تهدیدهای ایران مقابله صورت گیرد.

نتانیاهو با انتشار بیانیه جداگانه‌ای از ترامپ «به خاطر همه کارهای بزرگی که برای اسرائیل انجام داده» تشکر کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که رابطه خوبی با دونالد ترامپ نداشت، گفت که به دنبال «فصل جدیدی از دوستی و همکاری آلمان و آمریکا» است. این اظهارات مرکل توسط سخنگوی او نقل شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در توییتر خود نوشت: «ما برای مقابله با چالش‌های زمان خود قدرت بیشتری خواهیم داشت. برای ساختن آینده خود و برای محافظت از سیاره‌مان قوی‌تر می‌شویم، به توافق‌نامه پاریس خوش آمدید!»

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، هم در توییتر خود نوشت: «نقش رهبری آمریکا در مورد موضوعات حیاتی، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا کووید-۱۹، بسیار مهم است و من مشتاقانه منتظر همکاری با رئیس‌جمهور بایدن هستم.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، که رابطه گرمی با ترامپ داشت، در پست توبیتری خود اظهار امیدواری کرد که «برای تقویت مشارکت استراتژیک هند و آمریکا» با بایدن همکاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوی تیانکای، سفیر چین در ایالات متحده، هم در توبیتر خود نوشت: «چین مشتاقانه منتظر همکاری با دولت جدید برای ارتقا توسعه صحیح و باثابت روابط چین و ایالات متحده، و مقابله مشترک چالش‌های جهانی در حوزه بهداشت عمومی، تغییرات آب و هوایی و توسعه است.»

این توییت سفیر چین در حالی منتشر شد که چین مقامات دولت ترامپ از جمله وزیر خارجه سابق مایک پمپئو را تحریم کرده است.

فوزی برهوم، سخنگوی گروه حماس گفت: «هیچ ناراحتی از رفتن ترامپ وجود ندارد، زیرا او بزرگترین منبع و حامی بی‌عدالتی، خشونت و افراط‌گرایی در جهان و شریک مستقیم اشغال اسرائیل در تجاوز به مردم ما بوده است.»

او ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده تحت ریاست‌جمهوری جو بایدن «روند سیاست‌های غلط و ناعادلانه علیه مردم فلسطین» را معکوس کرده و پایه‌های امنیت و ثبات را در منطقه ایجاد کند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، جوزف کنته، نخست‌وزیر ایتالیا، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، در توییتی نوشت: «برای تحلیف به جو بایدن و کامالا هریس تبریک می‌گویم. اتحاد استرالیا و امریکا هرگز چنین مهم نبوده است. برای هر دوی شما در دوره مسئولیت‌تان موفقیت آرزومندم و در انتظار همکاری با دولت جدید هستم.»

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزلند، مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان، لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور و یوشیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن هم به رئیس‌جمهور جدید آمریکا و معاون او تبریک گفتند.

بیشتر از جهان