معاون‌هایی که رئیس شدند: نگاهی به تاریخچه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

ترور سه رئیس‌جمهور بعدی باعث شد تا معاونان آن‌ها مسئولیت ریاست‌جمهوری را عهده‌دار شوند

جو بایدن هشت سال معاون رئیس جمهوری آمریکا بود -  Erin Schaff-Pool/Getty Images/AFP

جو بایدن که قبلا در دولت اوباما، معاون رئیس‌جمهور بود، روز چهارشنبه با ادای سوگند چهل‌وششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شد.

وی که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون رئیس‌جمهوری باراک اوباما بود، در ۳۲ سال گذشته نخستین فردی است که پس از تصدی معاونت رئیس‌جمهوری، از طریق انتخابات، به مقام ریاست‌جمهوری رسیده است. آخرین فردی که پیش از این در هر دو سمت معاونت ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهوری قرار گرفت، جرج دبلیو بوش بود که پس از هشت سال معاونت ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، رئیس‌جمهور شد.

از زمان جرج واشینگتن به بعد که در سال ۱۷۸۹ نخستین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شد، علاوه بر بایدن و بوش، ۱۳ رئیس‌جمهور دیگر این کشور نیز چنین وضعیتی داشتند.

کدام معاون رئیس‌جمهورها به مقام رئیس‌جمهوری هم رسیدند؟

جان آدامز، اولین معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری واشینگتن بود. پس از پایان دو دوره ریاست‌جمهوری جرج واشینگتن، آدامز در سال ۱۷۹۷ دومین رئیس‌جمهور امریکا شد.

چندان طولی نکشید که دومین معاون رئیس‌جمهور هم به ریاست جمهوری برسد. توماس جفرسون که معاون آدامز بود در انتخابات سال ۱۸۰۰  با پیروزی بر آدامز، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارتین ون بیورِن که معاون اندرو جکسون در دومین دور ریاست‌جمهوری‌ او بود، خود در سال ۱۸۳۷ به این مقام رسید و برای چهار سال رئیس‌جمهور شد.

پس از مرگ ویلیام هنری هریسون و زاخاری تیلور که اولی پس از یک ماه خدمت و دیگری کمی پس از یک سال ریاست‌جمهوری آن‌ها رخ داد، به ترتیب جان تایلر و میلارد فیلمور جای آن‌ دو را گرفتند.

ترور سه رئیس‌جمهور بعدی باعث شد تا معاونان آن‌ها مسئولیت ریاست‌جمهوری را عهده‌دار شوند و به این مقام برسند. اندرو جانسون پس از آبراهام لینکلن، چستر اِی آرتور به جای جیمز اِی گارفیلد و تئودور روزولت پس از ویلیام مکینلی رئیس‌جمهور شدند.

مرگ طبیعی رئیس‌جمهور نیز باعث رسیدن معاون وی به این مقام شده است. کالوین کولیج پس از مرگ وارن جی هاردینگ بر اثر سکته قلبی به قدرت رسید و پس از‌ آن یک دوره دیگر هم رئیس‌جمهور شد. هری اس ترومن هم بعد از مرگ فرانکلین روزولت در سال ۱۹۴۵ رئیس‌جمهور شد و دوره بعد هم در این مقام ماند.

لیندون بی جانسون پس از ترور جان اف‌کندی در سال ۱۹۶۳ به ریاست‌جمهوری رسید. پس از او در سال ۱۹۶۹ ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور شد که پیش‌تر دو دوره معاون رئیس‌جمهور دوایت آیزنهاور بود.

نیکسون پس از استعفای اسپیرو انیو در سال ۱۹۷۳، جرالد فورد را معاون خود کرد و یک سال بعد که نیکسون استعفا داد، فورد به ریاست‌جمهوری رسید. او تنها کسی است که بدون انتخابات به هر دو سمت رئیس‌جمهوری و معاونت آن رسیده است.

بوش پدر، آخرین معاونی بود که پس از ریگان در سال ۱۹۸۹، رئیس‌جمهور شد. نفر بعدی آقای بایدن است که در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ پس از پیروزی بر دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰، رئیس‌جمهور امریکا شد.

از میان این ۱۵ رئیس‌جمهوری که معاون هم بوده‌اند، فقط ۵ نفر از ابتدا با پیروزی در انتخابات به ریاست‌جمهوری رسیده‌اند و آقای بایدن اولین کسی است که پس از ۲۸ سال موفق به این کار شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان