پیام‌هایی از ایران به بایدن؛ ابراز خرسندی از پایان سیاست فشار حداکثری

به نظر می‌رسد اظهارات مقام‌های مسئول در ایران بر دیدگاهایی سخت‌گیرانه از رهبر جمهوری اسلامی دلالت دارند

خامنه‌ای می‌گوید که «دشمنی‌ها» فقط مخصوص ترامپ نیست-Khamenei.ir 

تعدادی از مقامات ایران به کنار رفتن دونالد ترامپ از قدرت واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که بر نتیجه‌بخش بودن مقاومت ایران و پایان سیاست «فشار حداکثری»‌آمریکا تاکید دارد و به نظر می‌رسد بر دیدگاهایی سخت‌گیرانه از رهبر جمهوری اسلامی دلالت دارند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، امروز دوم بهمن‌ماه، در جلسه شورای اداری استان سمنان مخالفت خود را با مذاکره ابراز کرد و اظهارداشت: «ایران قوی می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند؛ آن‌ها که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات کشور حل می‌شود اشتباه می‌کنند. به هیچ وجه مذاکره معضلات کشور را حل نخواهد کرد. هرجا ما پا پیش گذاشتیم دشمن عقب کشید و همه لایه‌های مختلف در همه نظام در قوی‌شدن نقش دارند.»

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم شب گذشته در یادداشت توئیتری اظهارداشت: «دوره کسانی که به سیاست فشار حداکثری به امید زانو زدن ایران افتخار می‌کردند، به پایان رسید.»

او افزود: «واقعیت ایران را نمی‌توان نادیده گرفت و همه تلاش‌ها برای تضعیف آن بی‌نتیجه مانده است.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم امروز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت (بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس)، بهره برداری از این طرح پالایشگاهی را نماد شکست تحریم و فشار حداکثری آمریکا علیه مردم ایران دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر نفت ایران که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ شاهد کاهش چشمگیر از حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز بوده، اظهارداشت: «تیم ترامپ فکر کرد با تحریم ایران و به خصوص تحریم صنعت نفت که شدیدترین نوع تحریم‌ها را تجربه کرد از پای در می آییم اما قوی‌تر از گذشته شدیم هر چند آنان مردند و به زباله دان تاریخ پیوستند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم روز گذشته در آستانه انتقال قدرت در کاخ سفید گفته بود: «کسانی که امروز وارد کاخ سفید می‌شوند در سیاست بوده‌اند و مسائل سیاسی را می‌فهمند. اگر آنها نسبت به تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ امضایی کردند در برابرش ایران هم امضا می‌کند و نه بیشتر. اگر فرمان صادر کردند در ایران هم فرمان صادر می‌شود. اگر آنها اجرای مؤثر تعهدات خود را انجام دادند در این طرف هم تعهدات اجرا خواهد شد»

پیش از این در آذرماه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری خواستار تلاش برای خنثی کردن تحریم‌ها به ‌جای رفع آن‌ها شد. خامنه‌ای تأکید کرد که «دشمنی‌ها» فقط مخصوص ترامپ نیست.

اما پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی در آخرین روزهای دولت دونالد ترامپ و در آستانه به قدرت رسیدن جو بایدن، مصاحبه‌هایی با مقامات کلیدی و نزدیک به علی خامنه‌ای منتشر کرد.

آنچه بیش از هرچیز در این گفت‌و‌گو‌ها که با توجه به انتشار از پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای، در راستای نظر او است، جلب توجه می‌کند؛ چراغ سبز به مذاکره است تا جایی که سخن از راهکار برد-برد برای مذاکره به میان می‌آید.

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا وعده داده که به برجام بازمی‌گردد.