بایدن در نخستین روز فرمان مهاجرتی ترامپ را لغو کرد

رئیس‌جمهور جدید آمریکا دستور اجرایی مبنی بر محدودیت مهاجرت و کمک به مهاجران را لغو کرد

بایدن برنامه‌های مهاجرتی را در کمپین انتخاباتی خود مطرح کرده بود که در نخستین ساعات حضورش در کاخ سفید فرمان‌های اجرایی مربوط به برخی آنها را امضا کرد - CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، نخستین ساعات حضورش در کاخ سفید را با لغو اقدامات مهاجرتی دونالد ترامپ آغاز کرد. بایدن فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر کشورهای مسلمان را لغو کرد و ساخت دیوار در مرز مکزیک را متوقف کرد.

بایدن برنامه‌های بلندپروازانه‌ مهاجرتی را در کمپین انتخاباتی خود مطرح کرده بود که شامل تصویب قانون جامع مهاجرتی جدید و حفظ برنامه‌های کمک به مهاجران ساکن در ایالات متحده است.

دستور صدور دوباره ویزا برای کشورهای مسلمان

هر چند گفته می‌شود که لغو فرمان‌های اجرایی لزوما به تغییر منجر نمی‌شود و گاهی اجرای شرایط جدید زمان‌بر است، اما به نظر می‌رسد درباره محدودیت سفر مسلمانان شرایط ساده‌تر باشد. چون جو بایدن به وزارت امور خارجه دستور داده که روند صدور ویزا برای اتباع کشورهایی که با فرمان ترامپ تحت تاثیر قرار گرفته بودند را آغاز کند.

ادامه اجرای برنامه حمایت از کودکان مهاجر

برنامه دوران اوباما مربوط به جلوگیری از اخراج کودکانی که وارد ایالات متحده می‌شدند که کودکان مهاجر بدون مدرک را حمایت می‌کرد از سال ۲۰۱۷ توسط دونالد ترامپ متوقف شد. هرچند که دیوان عالی مقابل تلاش ترامپ برای پایان دادن به این برنامه ایستاد، اما دولت او این برنامه را محدود کرد. بایدن فرمانی برای حفظ این برنامه امضا کرد و آن را به وزارت امنیت داخلی ارجاع داد.

تدوین لایحه مهاجرتی جدید

بایدن همچنین در حال آماده‌سازی لایحه‌ مهاجرتی است که اختیارات رئیس‌جمهور برای صدور محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد. به گفته مقامات جدید کاخ سفید، بر اساس این لایحه همچنین به مهاجراتی که مدارک هویتی ندارند و در آمریکا زندگی می‌کنند کمک می‌شود، سامانه مهاجرت آمریکا را مدرن‌سازی می‌شود، روی فناوری مرزی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و به مرکز آمریکا کمک می‌شود.

توقف ساخت دیوار مکزیک

بایدن همچنین ساخت دیوار در مرز مکزیک را که میلیون‌ها دلار صرف آن می‌شد را لغو کرد. با صدور فرمان اضطراری ترامپ، از سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵میلیارد دلار برای ساخت ۷۳۸ مایل دیوار مرزی از صندوق‌های مختلف تخصیص داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لغو دستور دستگیری مهاجران بدون مدرک

بایدن دستور اجرایی سال ۲۰۱۷ ترامپ مبنی بر بازداشت مهاجران بدون مدرک از سوی ماموران اداره مهاجرت و گمرک را لغو کرد و گفت که دولتش این سیاست‌ها را بازنگری می‌کند. او همچنین خواستار بازنگری در اقدامات رسمی و قانونی و دستورالعمل‌هایی شده که از سال ۲۰۱۷ اجرا می‌شده است.

کمک به لیبریایی‌ها

بایدن همچنین مدت تفاهم‌نامه ریاست جمهوری را برای تمدید اقامت اجباری افزایش داده است. این اقدام نوعی کمک به مردم کشورهایی که با ناآرامی یا بلایای طبیعی روبرو هستند. بر این اساس اقامت لیبریایی‌های مقیم ایالات متحده تا ۳۰ژوئن ۲۰۲۲ تمدید می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، بایدن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «راه زیادی در پیش است و اینها تنها اقدامات اجرایی هستند. با این حال، ما برای بسیاری از اقداماتی که قصد انجامشان را داریم به تصویب قانون نیازمندیم.»