خوزستان غرق در فاضلاب است، مجلس وقت می‌کُشد

شرکت آب و فاضلاب خوزستان ۹۸۳میلیارد تومان اعتبار حل مشکل فاضلاب را صرف هزینه‌های خارج از دستور کرد

مردم این منطقه می‌گویند بزرگترین مشکل خوزستان نبود سیستم کارآمد فاضلاب در استان است- عکس از خبرگزاری موج

خبر آغاز تحقیق و تفحص از شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در کمیسیون عمران  مجلس در حالی مطرح شده‌ است که مردم این استان برای سال‌های متمادی آب آشامیدنی بهداشتی ندارند. با اعلام خبر شیوع بیماری‌‌های عفونی و ابتلا شهروندان به هپاتیت نوع آ به دلیل ترکیب آب شهری و فاضلاب اهواز در روزهای گذشته، زنگ خطر برای مردم این استان به صدا درآمده ‌است. یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی می‌گوید، سال‌ها است که مردم شهر آب و فاضلاب را با هم می‌نوشند و مبتلا به بیماری‌‌های عفونی و هپاتیت نوع‌ «A» می‌شوند.

گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان نشان از فساد مالی در این بخش دارد. بر اساس این گزارش، شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان، اعتباری به میزان ۹۸۳میلیارد تومان طی سه سال از محل اعتبارات مصوب دولتی دریافت کرده‌ ولی تخلف در هزینه‌کرد آن داشته ‌است. به این معنا که برای اموری غیر از رسیدگی به مشکل آب و فاضلاب استان هزینه شده ‌است. از جمله خرید ساختمان اداری و پرداختن دیون و حقوق کارکنان شرکت. این در حالی است که رفع مشکل فاضلاب شهری استان خوزستان طی سال‌های گذشته از خواسته‌‌های اساسی مردم استان بوده‌ است.

گفته می‌شود بحث قاطی شدن آب آشامیدنی و فاضلاب شهری در شهر اهواز از سال‌ها پیش مطرح بوده و یکی از اعتراض‌های مردم به رئیس شورای شهر اهواز سکوت چندساله او در این خصوص است.

فساد در شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان و اخباری که درخصوص آلودگی آب اهواز و استان خوزستان در رسانه‌های محلی استان منتشر می‌شود نشان از اضطراری بودن شرایط آب آشامیدنی این منطقه دارد. خطری که جان مردم را تهدید می‌کند: ورود فاضلاب شهری به آب آشامیدنی و ابتلای مردم به بیماری‌های عفونی و هپاتیت نوع «A» و بعضا اسهال خونی!

مردم این منطقه می‌گویند، بزرگترین مشکل خوزستان نبود سیستم کارآمد فاضلاب در استان است. بهبهان، شادگان، آبادان، میانکوه، امیدیه، جایزان، رامشیر، اهواز، آبادان، خرمشهر از بحران فاضلاب، هم درجمع آوری و هم در تصفیه و دفع آن شکایت دارند. گفته می‌شود حتی در یک شهر استان خوزستان هم طرح جامع فاضلاب به صورت کامل اجرا نشده ‌است. یک وکیل دادگستری در استان خوزستان با اشاره به قدیمی بودن مشکل فاضلاب استان به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «خوزستان غرق در فاضلاب است».  

به گفته او از زمان دولت هاشمی رفسنجانی مشکل دفع آب‌های سطحی و فاضلاب استان خوزستان و به خصوص شهر اهواز همواره مطرح بوده‌ است و هیچگاه شهرهای این استان تصفیه خانه و سیستم جمع‌آوری فاضلاب نداشته‌اند. اما در طی سال‌های اخیر وجود شبکه‌‌های اجتماعی و فعالیت‌‌های کنشگران مدنی توانسته موضوع را رسانه‌‌ای کند. در برخی از روستاها از کودک تا بزرگ،  به دلیل مصرف آب آلوده به اسهال خونی مبتلا می‌شوند.

حالا پس از سال‌ها اعتراض شهروندان خوزستانی در خصوص آلودگی آب استان و به خصوص شهر اهواز و با وجود گزارش دیوان محاسبات استان خوزستان و بررسی‌‌های دیوان محاسبات کشور، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز طرح تحقیق و تفحص از شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان را در دستور کار خود قرار داده‌ است. یک حقوقدان و از اهالی شهر اهواز با خاطرنشان کردن این موضوع که با توجه به اسناد موجود در مورد فساد رخ داده در شرکت آب و فاصلاب استان خوزستان مدیرعامل این شرکت باید محکوم می‌شده است به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «مجلس با طرح تحقیق و تفحص خود در حال وقت کشی است». به گفته او مافیای فساد در بحث فاضلاب استان خوزستان ریشه دوانده است.

دیوان محاسبات استان خوزستان و هیات حسابرسی ویژه دیوان محاسابت کل کشور هر کدام در گزارش‌‌های جداگانه‌‌ای نسبت به تخلف‌‌های اتفاق افتاده در شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گزارش‌‌های متعددی مکتوب کرده ‌است. دیوان محاسبات کشور ابزار تخصصی نظارتی مجلس محسوب می‌شود. زمانی که در دو نهاد نظارتی، فسادها محرز و مسلم شناخته شده است تحقیق و تفحص مجلس لزومی ندارد. این گفته یک وکیل دادگستری است که توضیح می دهد: «تحقیق و تفحص برای کشف حقیقت و احراز فساد است. فساد در شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان محرز شده است و این گزارش‌‌ها باید به نتیجه برسند. درواقع کمیته تحقیق و تفحص کمیسیون عمران مجلس باید از قوه قضاییه و ازدادستانی کل کشور و دادسرای عمومی انقلاب مرکز خوزستان بخواهد که طبق اسناد قابل استناد با مدیران شرکت آب و فاضلاب برخورد صورت گیرد.»

دیوان محاسبات استان خوزستان به تازگی یک گزارش صد صفحه ای در خصوص فساد گسترده شرکت آب و فاصلاب خوزستان در محورهای مختلف تنظیم کرده و به میلیاردها تومان فساد اقتصادی رخ داده در این خصوص اشاره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوان محاسبات کشور نیز در اقدامی هم راستا گزارشی از عملکرد سازمان آب و فاضلاب استان خوزستان منتشر کرد که طی آن فساد مالی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان را  احراز کرده بود. با وجود فسادهای مالی اشاره شده در این گزارش اما هیات تهیه و تنظیم گزارش از این فساد گسترده به عنوان «ضعف مدیریتی در شرکت آب و فاضلاب خوزستان» نام برده‌‌اند.

به گفته یک وکیل دادگستری به ایندیپندنت فارسی، «طبق قانون این گزارش باید به هیات‌‌های مستشاری دیوان محاسبات فرستاده شود تا نسبت به اجرای حکم اقدام شود. یک بخشی از آن هم باید به دادسرای عمومی فرستاده شود.»

تاخیر در اعلام حکم نهایی و بررسی مجدد گزارش دیوان محاسبات کشوری به عنوان نهاد بالادستی مجلس این سوال را ایجاد می‌کند که سکوت مجلس و وقت کشی برای اعلام جرم شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان به چه دلیل است؟

به گفته این وکیل دادگستری، «رییس آب و فاضلاب استان خوزستان از منصوبان غلامرضا شریعتی استاندار پرحاشیه خوزستان و از گروه دوستان نزدیک اوست که همگی به کمک او سمت مدیرکلی دریافت کرده‌‌اند. این حلقه ازسوی منتقدین او به «حلقه نرجس» معروف شده‌‌اند. غلامرضا شریعتی پزشک و نرجس نام  آزمایشگاه ژنتیک متعلق به او است. نرجس نام دختر او نیز هست. پیشتر جلسات همفکری او در همین آزمایشگاه برگزار میشده ‌است. صادق حقیقی‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان و از حلقه نرجسی ها در زمان استخدام نیز مشکل داشت و شرایط مدیرکلی هم نداشت. اسناد آن هم موجود است. صادق حقیقی‌پور بسیار زیاد مورد حمایت غلامرضا شریعتی است.»

او همچنین می‌گوید، «هر شخصی غیر از صادق حقیقی‌پور در راس کار بود با گزارش سال گذشته «دیوان محاسبات استان خوزستان» الان پشت میله‌‌های زندان بود. ادامه فعالیت صادق حقیقی‌پور با این شرایط جای تعجب دارد.»

این وکیل دادگستری با بیان اینکه تاکنون، پرونده صادق حقیقی‌پور به دادسرای عمومی نرفته، خاطرنشان می‌کند، «اگر فقط بخواهند در هیات مستشاری دیوان محاسبات به فسادش رسیدگی کنند احتمالا وکلای دادگستری در خوزستان مستقیم از او شکایت خواهند کرد . چراکه گزارش حسابرسی ویژه، در دادسرا برای تعقیب جرم مدیران آب و فاضلاب خوزستان قابل استناد است.»

پول فاضلاب را خرج «آفتابه» کرده بودند

گفته می‌شود، دیوان محاسابت کشور در دولت قبلی حسن روحانی هم  گزارشی در مورد فساد شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان تهیه کرده‌ که سرانجام آن مشخص نشده ‌است.

بر اساس گزارش حسابرسی ویژه از عملکرد مالی طرح‌های عمرانی و سرمایه گذاری بخش آب و فاضلاب استان خوزستان که به تازگی منتشر شده یکی از تخلفات رخ داده در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان در سال‌های ۱۳۹۶و ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸  از محل اعتبارات مصوب دولتی (اعتبارات عمرانی، استانی و اعتبارات صندوق توسعه ملی) اعتباری به میزان ۹۸۳میلیارد تومان دریافت کرده‌ است. یعنی تخصیصی معادل ۷۱ درصد داشته، چیزی غریب به ۷۰۰ میلیارد تومان اما در هزینه‌کرد آن تخلف‌ها و انحراف‌های زیادی احراز شده است.

این اعتبار که محل مصرف آن مربوط به برطرف کردن مشکل آب و فاضلاب استان خوزستان و شهر اهواز بوده است در محل‌های غیرمصوب مورد استفاده قرار گرفته است.

تصفیه حساب با پیمانکاران طرح‌های قدیمی، تصفیه حساب در پرداخت دیون، ارتقا حقوق و مزایای کارکنان و بعضا طرح‌هایی غیر از آب و فاضلاب اهواز از جمله این موارد است.

همچنین از محل آبرسانی به ۲۸ روستای شهرستان آبادان برای خرید و احداث یک ساختمان اداری در شهر اهواز استفاده شده‌ است. این در حالی است که شهرآبادان مشکل کم‌آبی و بی‌‌آبی دارد و روستاهای آن در محدوده پرتنش آبی شناسایی شده‌‌اند.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که علی‌رغم  تخصیص بودجه برای حل مشکل غیزانیه، مشکل این بخش همچنان باقی است. در گزارش حسابرسی ویژه نکته مهمی وجود دارد مبنی بر اینکه طی سال‌های گذشته افتتاحیه‌های پروژه‌‌های عمرانی در استان خوزستان و شهر اهواز مربوط به طرح‌‌های اجرا نشده و ناقص و نمادین بوده ‌است. از نمونه‌های آن، طرح تصفیه‌خانه اهواز، لوله‌گذاری برای آب‌های سطحی و آب آشامیدنی و ایجاد تاسیسات لازم شامل پمپاژ آب که هم اعتبار هزینه شده و هم اینکه پروژه اجرا نشده است.

در گزارش حسابرسی ویژه اشاره شده ‌است که دولت ایران در سال ۱۳۸۳مبلغ ۱۴۹ میلیون دلار از بانک جهانی برای راه‌اندازی تصفیه خانه شرق اهواز کمک‌هزینه دریافت کرده و معادل همین رقم را هم وزارت نیرو تامین کرده و افتتاحیه‌ای هم با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شده‌ در حالی که تصفیه خانه فعال نبوده‌ است.