فراخوان جنیفر لوپز به اسپانیایی:‌ «آزادی و عدالت برای همه»

این خواننده نیویورکی پورتوریکویی‌تبار از نمادهای جامعه لاتین‌تباران آمریکا دانسته می‌شود

جنیفر لوپز یکی از ستاره‌های اصلی مراسم تحلیف جو بایدن بود. این خواننده ۵۱ ساله پس از اجرای سرود ملی آمریکا توسط لیدی گاگا ظاهر شد و سرود فولکلور «این سرزمین، سرزمین تو است» را اجرا کرد که اثر خواننده چپ‌گرای آمریکایی، وودی گوتری، است و از مشهورترین سرودهای فولکلور تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

اجرای این سرود که خالق آن نزدیک به گروه‌های کمونیستی دانسته می‌شد خود لحظه‌ای به یاد ماندنی در تاریخ مراسم‌های تحلیف است. طرفه آن‌جا که گوتری این ترانه را در پاسخ سرود «خداوند آمریکا را آمرزش کند» اثر ایروینگ برلین ساخته بود؛ همان برلینی که در سال ۱۹۴۱ در مراسم تحلیف فرانکلین روزولت اجرا کرد. پس از هشتاد سال حالا آمریکا به جایی رسیده که پاسخ آلترناتیوِ گوتری در عالی‌ترین مراسم سیاسی پایتخت کشور اجرا می‌شود.

اجرای این ترانه توسط خواننده لاتین‌تباری مثل لوپز خود نماد دیگری از احترام به تنوع در آمریکا بود. خانم لوپز اما در میان آهنگ خود جمله‌ای به اسپانیایی فریاد زد تا این لحظه را نمادین‌تر سازد: «یک ملت زیر نگاه خدا با آزادی و عدالت برای همه.» این ترجمه اسپانیایی عبارتی است که به «سوگند وفاداری به پرچم» معروف است و در آمریکا وسیعا توسط مردم معمولی و سیاستمداران انجام می‌شود.

جنیفر لوپز بزرگ‌شده محله مهاجرنشین برانکس در شمال نیویورک است و سال‌ها است جزو الگوهای جامعه پورتوریکوئی‌ها و لاتین‌تباران آمریکا محسوب می‌شود. کنش‌گران این جامعه به بسیاری اقدامات دولت ترامپ اعتراض داشتند از جمله به توهین رئیس‌جمهور به مکزیکی‌ها و آمریکایی‌های مکزیکی‌تبار و به سیاست‌های مهاجرتی‌اش که اوج آن‌ها زندانی کردن بچه‌های مهاجرین غیرقانونی در قفس و جدا کردن‌شان از خانواده‌هایشان بود. حضور لوپز در مراسم تحلیف از این رو توسط تحلیل‌گران اقدامی نمادین دانسته می‌شود.

او پیش از این در فوریه ۲۰۲۰ هنگام اجرا در مراسم فینال لیگ فوتبال آمریکایی معروف به «سوپر بول»‌ (ابرجام) گفته بود: «به نظرم مهم است که در این دوره و زمانه دو زن لاتین‌تبار روی صحنه بایستند — در شرایطی که با لاتین‌تبارها در این کشور به شیوه‌ای خاص برخورد می‌شود و یا به شیوه‌ای خاص نگاه‌مان می‌کنند. ما می‌خواهیم نشان دهیم که فرهنگ و ارزش و ارزش‌های خیلی مشخص و زیبایی داریم.»

اجرای جنیفر لوپز در آن مراسم یکی از آخرین اجراهای بزرگ پیش از آغاز دوران جهانی کرونا بود. حالا شاید بتوانیم امید داشته باشیم که این اجرای جدید فصل جدیدی باشد تا روزهای سخت کرونا پشت سر گذاشته شوند.

بیشتر از موسیقی