فایزر در برابر نوع جهش‌یافته کرونا در بریتانیا موثر است

بایون‌تک قصد دارد طی چند روز آینده تحلیل دقیق‌تری از اثر احتمالی واکسن خود بر نسخه آفریقای‌جنوبی ویروس کرونا منتشر کند

فایزر می‌گوید، دُز اول واکسن ۵۲ درصد موثر است و بعد از دُز دوم کارایی آن به ۹۵ درصد افزایش می‌یابد - GEORGES GOBET / AFP

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که واکسن فایزر/بایون‌تک احتمالا در برابر نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا که ابتدا در بریتانیا کشف شد، نیز ایمنی ایجاد می‌کند.

هفته گذشته معلوم شد که این واکسن می‌تواند جهش مربوط به N501Y را خنثی کند. اینک، تجزیه‌وتحلیل بیشتر بر اساس نمونه خون گرفته شده از شرکت‌کنندگان در یک آزمایش نشان می‌دهد که این واکسن می‌تواند بر تعدادی از تغییرات ژنتیکی موجود در ویروس نیز غلبه کند.

این مطالعه که دانشمندان دیگر هنوز فرصت مرور و تایید نتایج آن را نیافته‌اند، روی یک ویروس مصنوعی با ۱۰ جهش مختلف انجام شد که همان پروتئینی که مشخصه نسخه جهش‌یافته بریتانیایی معروف به بی۱.۱.۷(B.1.1.7) است را نیز در بر می‌گیرد.

از ۱۶ نفری که قبلا واکسینه شده بودند، نمونه خون دریافت شد و بعد نمونه‌‌های خون در آزمایشگاه در معرض «شبه‌ویروس» مصنوعی قرار گرفتند. آنچه دانشمندان مشاهده کردند این بود که ویروس مصنوعی به‌سرعت خنثی شد. این موضوع نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های موجود در خون که در پاسخ به واکسن فایزر تولید می‌شوند، قادر به مقابله با بی۱.۱.۷ و شکل قبلی سارس- کوو-۲ (Sars-CoV-2) است که در ابتدا برای آن طراحی شده است.

محققان گفتند که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد «بعید است که نسخه بی۱.۱.۷ از BNT162b2 (واکسن فایزر/بایان‌تک) در امان بماند.» این یافته‌ها این امید را ایجاد می‌کند که واکسن‌های موجود قابلیت مقابله با نسخه‌های جدید و در حال ظهور ویروس‌ کرونا را خواهد داشت.

نتایج همچنین نشان می‌دهد که شرکت‌های داروسازی ممکن است به ایجاد تغییرات در فرمول واکسن خود نیازی نداشته باشند. اگر واکسن‌های موجود در مقابله با نسخه‌های جدید ویروس کارایی نداشته باشد، آن گاه باید واکسن‌‌های جدید در مقیاس انبوه تولید شود. تولید و توزیع واکسن‌های جدید هم ماه‌ها طول خواهد کشید.

با این حال، قبل از نتیجه‌گیری قاطع، هنوز باید تجزیه‌وتحلیل بیشتری درباره اثربخشی واکسن کرونای مخصوص کووید-۱۹ در برابر بی۱.۱.۷و سایر انواع ویروس کرونا انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایون‌تک اعلام کرده است که قصد دارد طی چند روز آینده تحلیل دقیق‌تری از اثر احتمالی واکسن خود بر نسخه آفریقای‌جنوبی ویروس کرونا منتشر کند.

گفته می‌شود که این نسخه جدید نسبت به نسخه غالب قبلی مسری‌تر است اما تصور نمی‌شود که بیماری جدی‌تری ایجاد کند.

مدرنا، آسترازنکا و کیورواک  نیز در حال آزمایش قابلیت‌های واکسن خود در مقابل نسخه‌های جدید ویروس کرونا هستند ولی نتایج این آزمایش‌ها هنوز منتشر نشده است.

هفته گذشته، فایزر اعلام كرد كه یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهد كه واكسن آن‌ها در برابر N501Y موثر است. این نسخه‌ای از ویروس است که هم در بریتانیا و هم در آفریقای جنوبی دیده شده است. فایزر گفت که در مجموع ۱۶ جهش مختلف را در انواع مختلف آزمایش کرده است و هیچ‌یک از آن‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد واکسن آن‌ها نداشته است.

دنی آلتمن، استاد ایمونولوژی در کالج امپریال لندن، گفت: «هیچ برهه زمانی دیگری را به یاد نمی‌آورم که دانشمندان بیماری‌های مسری در سراسر جهان برای پاسخ دادن به یک سؤال واحد با اهمیت جهانی، این‌گونه با هم مسابقه گذاشته باشند.»

وی اضافه كرد كه بیشتر موارد در آخرین مطالعه فایزر «نشان می‌دهد که نسخه جدید اندکی مصونیت را کاهش می‌دهد. اما این که این کاهش در کارایی واکسن چه اندازه است و آیا آن‌قدر بزرگ هست که بخواهیم استراتژی خود را بر اساس آن تغییر دهیم یا نه، هنوز به قطعیت مشخص نیست.»

دکتر جاناتان استوی، ویروس‌شناس در موسسه فرانسیس کریک، گفت که یافته‌ها «نباید چندان تعجب‌آور باشد» اما به هر حال «دلگرم‌کننده» هستند.

در همین حال تحقیقات جداگانه‌ای از تیم دانشمندان اسرائیلی نشان داده است که یک دُز واکسن فایز/بایون‌تک مصونیت کمتری از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت، ایجاد کند. پروفسور ناچمن آش، ویروس‌شناس ارشد و مسئول مقابله با کرونا در اسرائیل، گفت که کارایی یک دُز، «کمتر از آن چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم.» و به نظر می‌رسد که از حد پیشنهادی شرکت فایزر هم کمتر است.

در مقابل، طبق اطلاعات مرکز پزشکی شبا در تل هاشومر که روز دوشنبه منتشر شد، کسانی که دُز دوم واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، شش تا ۱۲ برابر افزایش آنتی‌بادی داشته‌اند.

فایزر می‌گوید واکسن آن پس از دُز اول حدود ۵۲ درصد موثر است و بعد از دُز دوم کارایی آن تقریبا به ۹۵ درصد افزایش می‌یابد.

سر پاتریک والنس، مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا، در واکنش به یافته‌های محققان اسرائیلی گفت که مطالعات نشان می‌دهد که از روز ۱۰ پس از واکسیناسیون تا روز ۲۱ کارایی تقریبا «به بیش از ۸۹ درصد می‌رسد.» گرچه او اعتراف کرد  که نتایج در دنیای واقعی همیشه مثل نتایج آزمایش‌های بالینی نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان