ماجرای گردنبند مروارید در روز تحلیف چیست؟

جکی کندی، میشل اوباما، هیلاری کلینتون و نانسی پلوسی برخی از چهره‌های مشهوری هستند که به طور مستمر مروارید به گردن انداخته‌اند

امروز، جو بایدن و کامالا هریس رسماً وظایف خود را به عنوان رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور ایالات متحده آغاز کردند.

در آستانه این واقعه تاریخی، که اولین باری است که یک زن و یک رنگین‌پوست به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌هایی از گردنبندهای مروارید،  یکدیگر را تشویق کردند که «در روز تحلیف مروارید به گردن بیندازید». این پیام در توییتر ترند شد.

یکی توییت کرد: «روز تحلیف مبارک! ما مرواریدهایمان را برای کامالا می‌پوشیم.»

یکی دیگر توییت کرد: «در حال رفتن به سر کار پرستاری هستم و گردنبند مروارید را به افتخار معاون رئیس جمهور کامالا هریس، و این روز تاریخی که سال‌ها منتظرش بودیم، پوشیده‌ام.»

شخص دیگری در توئیت خود نوشت: «روز تحلیف مبارک!!!!! امروز با خوشحالی گردنبند مروارید مادربزرگم  بر روی روپوش پزشکی می‌پوشیم.»

یکی دیگر نوشت: «گردنبند مروارید خود را برای کاملا خریدم.»

اما چرا مردم به مناسبت روز تحلیف قرار است گردنبند مروارید بپوشند؟ و این چه ارتباطی با خانم هریس دارد؟ در ادامه همه آنچه را باید بدانید، می‌خوانید.

چرا مردم در روز تحلیف مروارید می‌پوشند؟

بیش از ۴۳۰ هزار نفر در قالب یک گروه فیسبوکی با عنوان: «در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ مروارید بپوشید» خود را به این کار متعهد کرد‌ه‌اند.

با این حال، با توجه به هزاران توییتی که امروز ارسال شده است به نظر می‌رسد تعداد زنان مروارید‌پوش بسیار بیشتر خواهد بود.

گفته می‌شود که استفاده از گردنبند مروارید راهی برای بزرگداشت خانم هریس است که هنگام ورود به کاخ سفید به عنوان اولین معاون زن ریاست جمهوری، یک رشته مروارید به گردن دارد.

کسی در توییتر نوشت: «مرواریدهای ما برای کامالا هریس و جشن گرفتن امید و نفس کشیدن شادی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگری نوشت: «مروارید برای یک روز مهم در تاریخ برای دختران جوان آمریکایی است.»

پوشیدن گردنبند مروارید برای حمایت از زنان در عرصه سیاست یک سابقه تاریخی دارد و این باعث شده است که این جواهر به نمادی از قدرت و اقتدار بدل شود. جکی کندی، میشل اوباما، هیلاری کلینتون و نانسی پلوسی برخی از چهره‌های مشهوری هستند که به طور مستمر مروارید به گردن انداخته‌اند.

اما از نظر خانم هریس، مروارید معنای نمادین خاصی دارد.

خانم هریس در زمان تحصیلش در دانشگاه هوارد عضو خوابگاه دختران آلفا کاپا آلفا (Alpha Kappa Alpha Sorority ) بود که یک موسسه با سابقه تاریخی برای آمریکاییان آفریقایی‌تبار مستقر در واشنگتن دی سی است.

این موسسه در سال ۱۹۰۸ تاسیس شد و از آن زمان به بعد، اعضای این موسسه به موسسان خود لقب «بیست مروارید» دادند.

یکی از سنت‌های این موسسه این است که به هر عضو جدید یک گردنبند با بیست مروارید داده می‌شود.

به این دلیل و نیز از آنجا که خانم هریس تقریباً همیشه مروارید به گردن انداخته است، این جواهر تا حد زیادی به عنوان نشانه‌ای از خواهرخواندگی و همبستگی زنانه تلقی می‌شود.

چرا مردم برای حمایت از روت بدر گینسبورگ مروارید پوشیدند؟

هنگامی که روث بدر گینسبورگ در سپتامبر سال گذشته درگذشت، زنان در سراسر جهان تصمیم گرفتند که در بزرگداشت میراث این قاضی دادگاه عالی ایالات متحده یک رشته مروارید به دور گردن خود بیندازند.

اما پیش از آن، حامیان خانم هریس که در آن زمان در مبارزات انتخاباتی مشغول فعالیت بود، مروارید را به عنوان نماد خود انتخاب کرده بودند. از این رو، گردنبند مروارید در حمایت قاضی در گذشته به اتهام «سفید کردن» تلاش‌ها برای نشان دادن همبستگی با یک کاندیدای دو نژادی مورد انتقاد قرار گرفت.

روث بدر گینسبورگ به یقه‌ سفید و دستکش‌های توری معروف بود. برای او، این دو نماد «دخترانگی» و «ظرافت» بود.

یک نفر در توییت خود نوشت: «زنان سفیدپوست: قبل از اینکه عکس مرواریدهای خود را در ۳ نوامبر ارسال کنید، ابتدا معنای پشت آن‌ها را بفهمید.»

کسی دیگری در توییتر نوشت: «بزرگداشت او در روز انتخابات ژستی زیبا برای همه زنان است. بیایید این کار را بدون قدم گذاشتن روی دیگران انجام دهیم.»

«این یک حرکت بزرگ برای حمایت از کاملا است. آنچه بزرگ نیست تصاحب آن [برای روث بدر گینسبورگ] است. شان نزول مرواریدها همبستگی خواهرانه بین اعضا آلفا کاپا آلفا است.»

«به زنان سیاه احترام بگذارید. به عنوان دومین زنی که در دیوان عالی خدمت کرد، تلاش‌های قاضی  گینسبورگ برای زنان و حقوق اقلیت‌های جنسی، جایگاه او را به عنوان یک نماد فمینیست تثبیت کرده است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی