گرانی و کمبود شیرینی در عید نوروز

«عرضه شکر و روغن کاملاً مافیایی شده است»

به دلیل کمبود توزیع شکر و روغن، احتمال گرانی تصاعدی شیرینی در نوروز وجود دارد - عکس از تجارت نیوز

رئیس اتحادیه قنادان شهرری اعلام کرد که گرانی مواد اولیه مانند شیر تخم‌مرغ روغن شکر باعث شده تا ادامه فعالیت بسیار سخت شود و نبود مواد اولیه با قیمت مصوب، تهیه و تولید شیرینی را برای نوروز دچار مشکل کرده و امکان دارد در نوروز ۱۴۰۰ شاهد کمبود و افزایش قیمت شیرینی باشیم.

محمد بی‌بلا در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: «تأمین مواد اولیه‌ای همچون روغن وضع بسیار بدتر از مواد دیگر است و حضور دلال‌ها کاملاً پررنگ دیده می‌شود. وزارت صنعت، معدن برای آنکه در افکارعمومی نشان بدهد به صنوف توجه می‌کنند تعدادی روغن به قنادان می‌دهد اما سهمیه‌ای که به هر قنادی اختصاص‌داده‌شده حتی جوابگوی مصرف دو روز آن قنادی نیست و قنادان مجبورند روغن موردنیاز خود را با واسطه از بازار آزاد تهیه کنند.»

او تأکید کرد که عرضه شکر و روغن کاملاً مافیایی شده است و من اطلاع دارم که بسیاری از افراد در انبارهای خود در تناژهای بالا شکر نگهداری می‌کنند. چگونه است که شما هر میزان روغن و شکر بخواهید در بازار آزاد و در دست دلال‌ها وجود دارد اما کارخانه‌های تولیدکننده شکر و روغن ندارند تا در اختیار مصرف‌کنندگان به‌صورت مستقیم قرار دهند.
پیش‌تر نیز، علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه‌قنادی به جهان نیوز گفته بود که قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها با مشکل کمبود و افزایش شدید قیمت مواد اولیه مواجه‌اند و این مسائل باعث تعطیلی برخی از واحدهای صنوفی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این راستا، امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران در گفت‌وگو با تسنیم، اذعان کرد که حل مشکل روغن یک شبه نیست، بلکه تولیدکنندگان با تلاش بسیار در جهت افزایش تولید و تأمین نیاز بازار هستند که امیدواریم در ماه‌های آینده به‌هیچ‌عنوان در حوزه روغن مشکلی وجود نداشته باشد. وی با بیان اینکه روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تن روغن به بازار عرضه می‌شود، گفت: تولیدکنندگان تمام تلاش خود را برای افزایش تولید انجام می‌دهند اما باید این نکته را بگویم که میزان تولید روغن نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

همچنین، علی رسولیان، معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت که هم‌اکنون مشکلاتی در تأمین شکر بخش صنفی استان به وجود آمده که باید نیاز آن‌ها توسط واحد‌های تولیدی داخل و خارج از استان تأمین شود.

بیشتر از اقتصاد