روحانی: شکرگزار به پایان رسیدن حکومت ترامپ هستیم

تهران امیدوار است که بایدن به برجام بازگردد

حسن روحانی در جلسه امروز هیئت دولت، با ابراز خوشحالی از پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گفت که امروز آخرین روز حکومت نحس دونالد ترامپ است و ما شکرگزار این موضوع هستیم. او در ادامه دوران ریاست‌جمهوری ترامپ را دوران ظلم و فساد برای مردم آمریکا و جهان خواند.

وی در ادامه به دولت بایدن توصیه کرد که تمام کارهایی که ترامپ انجام داده را جبران کند و با اشاره به برجام گفت اگر آنها به قانون عمل کنند، پاسخ ما هم مثبت خواهد بود.

روحانی همچنین مدعی شد که سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کاملاً شکست‌خورده است.  این سخنان در حالی مطرح می‌شود که افزایش قیمت ارز، تورم شدید و کمبود برخی کالاها به شدت زندگی عادی مردم در ایران را مختل کرده است.

با این حال چندی پیش، علی خامنه‌ای در سخنانی گفت: «ما هیچ عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد. آنچه ما بر آن تأکید داریم برداشته شدن تحریم‌هاست که حقی ضایع‌شده از ملت ایران است. اگر تحریم‌ها برداشته شود، آن‌وقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر این رخ نداد، حتی برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد.»

پیش‌تر نیز رهبر جمهوری اسلامی در همین زمینه گفته بود، پیوند خوردن اقتصاد کشور با تحولات خارجی را «یک خطای راهبردی» است و باید بنا را بر این گذاشت که تحریم‌ها به‌عنوان‌مثال تا ده سال دیگر ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه علی‌اکبر ولایتی، روز ۲۲ دی‌ماه، در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، با تکرار و تأیید صحبت‌های علی خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی ۱۹ دی‌ماه درمورد برجام، گفت: «ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا برگردد؛‌ اما اگر می‌خواهد برگردد شرایطی دارد که مهم‌ترینش این است که تحریم‌ها را بردارد و معلوم بشود که دولت جدید به تعهدات برجام پایبند است؛ یعنی اعلام کند و رییس‌جمهور آمریکا هم متعهد شود.»

اما به نظر می‌رسد تهران امیدوار است تغییر تیم قدرت در واشنگتن، به‌خصوص گروه وزارت خارجه و دفاع دولت دونالد ترامپ، دولت جدید آمریکا را دوباره سر میز مذاکره با ایران و کشورهای اروپایی برگرداند.

در مقابل و در تحلیل همین موضوع، بلومبرگ روز دوشنبه در این زمینه نوشت علی‌رغم اینکه بایدن علاقه خود برای بازگشت به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس و برجام را پنهان نکرده، اما پیچیدگی‌های رفع تحریم ایران و مسائل مهم دیگری که بر مسئله ایران اولویت دارند، باعث شده تا اقدامات اصلی او در روزهای نخست موضوعات دیگری باشد.