دو کارت زرد مجلس به ظریف در یک روز

سوال‌های مجلس از وزیر امور خارجه درباره «صحبت از امکان ادامه مذاکره با آمریکا» و «دیپلماسی اقتصادی» بود

جواد ظریف برای پاسخ به سوال‌های کریمی قدوسی و بشیری، نمایندگان مشهد و پاکدشت، در مجلس حاضر شد- تصویر از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ‌هایش به دو سوال‌ مجلس شورای اسلامی، نتوانست نمایندگان را قانع کند و در یک روز، از مجلس ۲ کارت زرد گرفت.

کارت زرد مجلس شورای اسلامی، در واقع نوعی اخطار به وزیر است وقتی که در زمان فراخوانده شدن به مجلس برای بررسی سؤال در صحن علنی، نمایندگان از توضیح او قانع نمی‌شوند. گفته می‌شود درصورتی که تعداد کارت زردهای یک وزیر به ۳عدد برسد، به‌طور ضمنی در آستانه استیضاح قرار می‌گیرد. 

به گزارش خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف که روز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه برای پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و همچنین سوال فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت در جلسه علنی مجلس شرکت کرده بود، با پاسخ‌های خود به این هیچ‌یک از این دو نماینده نتوانست نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانع کند.  

سوال جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره مصاحبه ظریف با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی و اعلام آمادگی برای مذاکره مجدد با آمریکا در موضوع برجام بود.

ظریف در پاسخ، گفت‌وگو با مجله اشپیگل را «مصاحبه‌ای بسیار محکم» خواند و ضمن تشریح بخش‌هایی از مصاحبه گفت: «ابزاری که در اختیار مسئول سیاست خارجی است، مذاکره، مصاحبه و ائتلاف‌سازی است و ابزار دیگری را ما در اختیار نداریم.»

در رأی‌گیری درمورد پاسخ وزیر امور خارجه، از میان ۲۵۹نماینده حاضر در جلسه،  ۵۵ نفر رأی موافق، ۱۷۳ نفر رأی مخالف و ۱۸ نفر رأی ممتنع دادند و مشخص شد که نمایندگان قانع نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوال نماینده مردم پاکدشت نیز در این زمینه بود که چرا وزارت امور خارجه، «موضوع بسیار مهم دیپلماسی اقتصادی» را جدی نمی‌گیرد و از«این ظرفیت عظیم» استفاده نمی‌کند؟

ظریف در پاسخ به این سوال، با اشاره به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه، گفت: «بحث دیپلماسی اقتصادی، بحث پیچیده‌ای است که نیاز به همکاری تمام ارکان کشور به‌ویژه دولت و مجلس دارد. امروز برای توضیح به مجلس نیامدم، بلکه درخواست کمک از مجلس را دارم.»

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: «من در گذشته هم گفته بودم که نام وزارت امور خارجه را به وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل تغییر دهیم.»

اما درنهایت با ۹۰ رأی موافق، ۱۳۸ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر در جلسه، نمایندگان مجلس اعلام کردند که از پاسخ وزیر به سوال دوم نیز قانع نشده‌اند. به این ترتیب، وزیر امور خارجه دومین کارت زرد خود را نیز از نمایندگان دریافت کرد.