در آستانه موج چهارم کرونا، مجوز مراسم ۲۲ بهمن صادر شد

وزیر بهداشت ایران هشدار داده است که احتمال همه‌گیری نوع جهش‌یافته این ویروس در ایران وجود دارد 

براساس مجوز وزارت بهداشت برگزاری هرگونه مراسمی در شهرهای آبی و زرد که تعداد آن‌ها به ۴۵۰ شهر می‌رسد امکان‌پذیر است- عکس از ایسنا

وزارت بهداشت در ایران، همزمان با نزدیکی به مراسم ۲۲ بهمن ممنوعیت تردد در ۴۱۳ شهر را لغو کرده ‌‌‌است. به گفته دبیرکمیته اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در شهرهای زرد و آبی ممنوعیت تردد وجود ندارد و جریمه‌ای هم در نظر گرفته نمی‌شود. در عین حال این ستاد می‌گوید مراسم ۲۲بهمن امسال به صورت نمادین و در قالب کاروانهای خودرویی و موتوری برگزار خواهد شد.

بنابه اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنین در ۴۱۳ شهر زرد و آبی، ممنوعیت تردد و یا ممنوعیت ورود براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال نمی‌شود. 

حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا همچنین اضافه کرد: «از هفته گذشته حدود ۲۲۱ شهر زرد و ۱۹۲ شهر آبی و ۳۰ شهر نارنجی و ۱۰ شهر قرمز شده‌اند، یعنی به جز ۳۰ شهر نارنجی و ۱۰ شهر قرمز از ۴۵۰ شهر مابقی آبی و زرد هستند. در شهرهای زرد و آبی نیز ممنوعیت تردد وجود ندارد و لذا این که بخواهیم جریمه‌ای در نظر بگیریم چون ممنوعیتی نداشتیم، بنابراین قاعده‌ای برای جریمه نمی‌توانیم در نظر بگیریم.» 

به گفته او طبق مصوبه ستاد ملی در شهرهای آبی فعالیت‌ها یا ترددها ممنوعیتی مانند شهرهای قرمز یا نارنجی ندارد و این ستاد نمی‌تواند برای چیزی که برایش محدودیت تعیین نکرده است، جریمه در نظر بگیرد. 

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در روزهای گذشته گفت که کشور نگران شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا است و وزیر بهداشت ایران نیز هشدار داد که احتمال همه‌گیری نوع جهش‌یافته این ویروس در ایران وجود دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور و استاندار تهران در هفته‌های گذشته با اشاره به شرایط آلودگی هوای تهران و امکان اوج‌گیری مجدد کرونا در تهران و سایر شهرهای کشور، برگزاری هرگونه تجمع و مراسمی را ممنوع اعلام کرده بودند. 

روز یکشنبه نیز گروهی از مردم در شهرهایی از ایران و مناطقی از تهران، «گردهمایی فاطمیون» را به مناسبت درگذشت دختر پیامبر اسلام برگزار کردند. این مراسم در شهرهای تهران، مشهد، گیلان و اندیمشک، برگزار شد که گفته می‌شود رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هم در آن‌ها رعایت نشده بود. 

شرایط ایران به لحاظ ابتلا به شیوع کرونا همچنان شکننده است. روز دوشنبه نیز روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «گردش دوباره کرونا» از تبعات عادی‌انگارانه برخی شهروندان و انجام سفرها و مراسم مختلف عمومی و متراکم در ایران خبر داد و نوشت دربرخی تجمعات انجام شده در شهرهای ایران در روزهای گذشته به مناسبت عزاداری دختر پیامبر اسلام، مقررات بهداشتی رعایت نشده بود. 

این روزنامه دولتی اشاره کرد که در حالی که نگرانی از ایجاد موج چهارم کرونا در اواخر بهمن و اوایل اسفند به هشدار جدی مسؤولان ستاد ملی مقابله با کرونا بدل شده است با وجود این خبرها حاکی از عادی گرفتن شرایط از سوی مردم است. 

روزنامه ایران به نقل از سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین نوشت: «ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است بلکه اتفاقاً در حال جهش یافتن است و خطرناک‌تر شده است. تا الان موج‌های مختلفی داشته‌ایم که متأثر از جهش ویروس کرونا نبوده است بلکه متأثر از رفتار خود ما و سهل‌انگاری در رعایت مقررات بوده است.»

پایگاه خبری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز امروز در گزارشی از برگزاری کنسرت‌ها در کیش نوشت و از سکوت ستاد مقابله با کرونا در این باره انتقاد کرد. به نوشته فارس، «با حضور مردم در کنسرت‌ها و مراسمی که در روزهای آینده در جزیره کیش برگزار می‌شود امکان تأثیر بر افزایش مسافرت‌های غیرضروری به جزیره کیش، افزایش پیدا خواهد کرد و این مساله هم‌زمان شده با برخی نگرانی‌ها بابت افزایش دامنه شیوع ویروس کرونا در کشور که انتقاداتی در پی داشته ‌است.»