بریتانیا: شاید واکیسناسون سالانه کرونا لازم باشد

«واکسن کووید شاید نیاز به انطباق هر ساله برای مقابله با گونه‌های جدید ویروس داشته باشد» 

در بریتانیا تاکنون ۳۸۵۷۲۶۶ نفر اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند- REUTERS/Paul Childs

رئیس سازمان بهداشت همگانی بریتانیا هشدار داد ممکن است نیاز به واکسینه کردن سالانه باشد تا بتوان با انواع مختلف ویروس کرونا که در آینده ظهور می‌کند، مقابله کرد. 

پروفسور استیون پوویس، دبیر پزشکی ملی سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت به نظر می‌رسد واکسن‌های فعلی در ایجاد مصونیت علیه گونه‌های متفاوت ویروس که تاکنون شناسایی شده‌اند «کاملا کارآمد» باشند. 

با این حال، دانشمندان هشدار داده‌اند ویروس سارس کوو-۲ که عامل بیماری کووید-۱۹ است با ادامه شیوع در بین جمعیت جهان به جهش‌های ژنتیکی خود ادامه خواهد داد. 

پروفسور پوویس به برنامه «صبحانه» بی‌بی‌سی گفت: «دیگر انواع این ویروس ظاهر خواهد شد، این امری است که درباره همه ویروس‌ها اتفاق افتاده است و آن‌ها جهش ژنتیکی می‌کنند. هر سال آنفولانزا کمی از موارد قبلی متفاوت است و ما هم باید واکسن آنفلوانزای خود را هر سال تغییر دهیم تا با آن مقابله کنیم. به نظرم این کاملا ممکن است که در طول زمان واکسن کووید نیز نیاز به انطباق سال به سال داشته باشد تا بتواند با گونه‌های جدید ویروس مقابله کند.» 

تاکنون سه نوع جدید نگران‌کننده از ویروس در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل شناسایی شده است اما دانشمندان خوش‌بین هستند که واکسن کووید-۱۹ سطوح بالایی از مصونیت را در برابر گونه‌های جهش یافته ویروس نیز ارائه می‌دهد. 

فناوری پیام‌رسان آران‌ای که در واکسن‌های فایزر و مدرنا استفاده شده است همچنین به رفع نگرانی‌ها درباره ظهور انواع مختلف ویروس در آینده کمک کرده است. 

هر دو واکسن به راحتی قابل انطباق هستند و ظرف چند هفته می‌توانند تغییر کنند تا جهش‌های متفاوتی را که ممکن است در ویروس سارس کوو-۲ دیده شوند خنثی کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور پوویس گفت: «خبر خوب این است که ما از فناوری جدیدی برای ساخت واکسن‌های جدید استفاده می‌کنیم که می‌تواند به سرعت تغییر کند. بنابراین بله، ممکن است به تزریق مرتب این واکسن‌ها، شاید سالانه، مانند برنامه واکسیناسیون علیه آنفولانزا، نیاز باشد تا با گونه‌های جدید مقابله کرد، اما هنوز خیلی زود است که در این باره با قطعیت اظهارنظر کرد.» 

تحقیقات فعلی هم‌اینک نیز نشان می‌دهد واکسن فایزر-بیونتک ظاهرا علیه یکی از جهش‌های کلیدی ویروس که گونه به شدت قابل سرایت ویروس کرونا بوده و در بریتانیا و آفریقای جنوبی کشف شده، کارآمد است. 

این تحقیق که هنوز از سوی فایزر و سایر دانشمندان مورد بررسی قرار نگرفته است در دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس انجام شده و نشان می‌دهد این واکسن در خنثی کردن ویروسی که جهش معروف به ان۵۰۱وای را در شاخک پروتئینی خود داشته، موثر است. 

این جهش به نظر می‌رسد باعث افزایش نرخ سرایت ویروس می شود و نگرانی این وجود دارد که جهش آن بتواند همچنین به فرار از پادتن‌های خنثی‌ساز ایجاد شده از طرف واکسن‌های کووید-۱۹ کمک کند. 

در بریتانیا تاکنون ۳۸۵۷۲۶۶ نفر اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و دولت بنا دارد چهار گروه در اولویت اصلی، یعنی حدود ۱۳.۵ میلیون نفر را تا اواسط فوریه واکسینه کند. 

پروفسور پوویس گفت علی‌رغم این پیشرفت اما فشار بر سازمان بهداشت همگانی ادامه دارد و به اوج بی‌سابقه‌ای رسیده است. 

او گفت: «ما بیش از ۳۰ هزار بیمار مبتلا به کووید در بیمارستان‌های خود داریم. فقط از کریسمس به این طرف شاهد پذیرش ۱۵ هزار نفر بوده‌ایم که چیزی معادل بیش از ۲۰ بیمارستان، کاملا پر است. به نظرم سازمان بهداشت همگانی در هیچ زمستانی تاکنون این قدر تحت فشار نبوده است ولی کارمندان ما نیز به نحوی باشکوه و بی‌نظیر به مقابله با آن رفته‌اند.» 

او افزود برنامه عمده واکسیناسیون بریتانیا «تا ماه فوریه» تاثیری بر نرخ پذیرش در بیمارستان‌ها یا آمار مرگ نخواهد داشت. 

پروفسور پوویس گفت: «برای چند هفته آینده و اکثر ماه فوریه خیلی مهم است که همه از قواعد فاصله‌گیری در اجتماع پیروی کنند. برنامه واکسیناسیون به ما امید می‌دهد اما بر نرخ مرگ یا پذیرش بیمارستان‌ها تا ماه فوریه تاثیری نخواهد گذاشت.» 

در خبری دیگر هم ندهیم زهوی، وزیر واکسیناسیون بریتانیا، گفته است مراکز تزریق واکسن ۲۴ساعته تا پیش از پایان ماه ژانویه به صورت آزمایشی در لندن شروع به کار خواهند کرد. 

آقای زهوی گفت سازمان بهداشت همگانی «از نظر علمی افرادی را هدف قرار خواهد داد که ما می‌خواهیم از آنان محافظت کنیم» تا مطمئن شود آسیب‌پذیرترین افراد پیش از همه واکسینه می‌شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان