آزمایش برای جلوگیری از تولد نوزادان معلول، نزاع عقیدتی در ایران

در شش ماهه اول امسال ۴۸۶ نفر برای برای سقط درمانی معرفی شده‌اند

از سال ۹۲ تاکنون از تولد حدود هفت هزار نوزاد مشکل‌دار با سقط شرعی و مجاز جلوگیری شده است- عکس از ایرنا

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از جلوگیری از تولد هفت‌هزار نوزاد مشکل‌دار طی هفت سال گذشته خبر داد. به گفته فروز صفاری فرد، در شش ماهه ابتدای سال جاری نیز ۴۸۶ نفر برای برای سقط درمانی معرفی شده‌اند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور خبر از تشکیل بانک جامع اختلالات ژنتیکی را تا سال ۱۴۰۰ داده ‌است.

به گفته این مقام دولتی از سه سال پیش تاکنون با انجام غربالگری خانواده‌های دارای فرزند معلول، مراحل اولیه شکل‌گیری بانک جامع اختلالات ژنتیک راه‌اندازی شده‌است.

در روزهای اخیر بحث لغو اجبار در انجام آزمایش غربالگری جنین که از سوی برخی نمایندگان در مجلس شواری اسلامی دنبال می‌شود، بسیار خبرساز شد.

کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در توییتی از لغو غربالگری اجباری زایمان از سوی مجلس شورای اسلامی خبر داد. ولی در مواجهه با واکنش‌های تند بسیاری از کاربران توییتر این مطلب را از صفحه خود حذف کرد. روزنامه آفتاب یزد یک روز پس از آن خبر از ادامه روند بررسی ممنوعیت آزمایش غربالگری در کشور از طرف برخی از نمایندگان مجلس داد. به گفته این روزنامه طرحی برای جلوگیری از اجباری بودن غربالگری برای شناسایی جنین ناقص یا مبتلا به سندروم‌دان در دست برخی از نمایندگان تندروی مجلس ایران است. طرحی که می‌تواند منجر به تولد نوزادان دارای معلولیت در ایران شود.

به گفته فروز صفاری‌فرد، با آغاز غربالگری‌های از سال ۱۳۹۷ خانواده‌هایی را شناسایی کرده‌اند که دارای بیش از سه فرد دارای معلولیت و بعضا تا ۹ فرد دارای معلولیت بوده‌اند.

این مقام دولتی می‌گوید از سال ۹۲ تاکنون از تولد حدود هفت هزار نوزاد مشکل‌دار با سقط شرعی و مجاز جلوگیری شده است. به گفته این معاونت سازمان بهزیستی از سال ۷۶ مشاوره‌های ژنتیک آغاز شده است و از سال ۹۲ اقدامات آن به صورت رسمی‌تر پیگیری شده‌است.

به گفته او، تاکنون مشاوره‌های ژنتیک برای خانواده‌های دارای معلولیت انجام می‌شد ولی نتیجه این آزمایشات در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری نشده است. با جمع‌آوری این داده‌ها سازمان به داده‌هایی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد شایع‌ترین اختلالات ژنتیکی که باعث معلولیت می‌شود چیست.

هدف از شناسایی این خانواده‌ها دریافت چگونگی و چرایی اختلالات شایع ژنتیکی در جامعه معلولان و در اختیار داشتن بانک اطلاعات ژنتیکی از این افراد است.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، جمعیت پوشش داده شده این طرح، کل معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی را شامل می‌شود که بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفرند. طبق توضیحات این مقام دولتی اکثر این خانواده‌ها دارای یک فرد دارای معلولیت هستند. خانوارهای دارای بیش از سه فرزند معلول درصد کمتری از جامعه تحت پوشش طرح را شامل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اهمیت انجام آزمایش غربالگری ژنتیک همچنین اضافه کرد که از سال ۷۶ تاکنون تنها، یک میلیون و ۹۰۰ هزار مورد از این آزمایش انجام شده است و سازمان بهزیستی در تلاش برای افزایش آگاهی جامعه به الزام انجام این آزمایش است.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، تنها کسانی که برپایه تفکرات و عقاید خود مایل به این کار نباشند اصلا مشاوره ژنتیک را انجام نمی‌دهند و سازمان بهزیستی نیز هیچ اجباری در این خصوص اعمال نمی‌کند.

به گفته این معاونت سازمان بهزیستی هزینه نگهداری یک فرد معلول برای دولت بسیار زیاد است ولی در عوض انجام آزمایش غربالگری ژنتیکی در مراکز درمانی بسیار مقرون به صرفه است.

کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان پیش‌تر هم مدعی شده بود که شیوه غربالگری جنین در ایران، خلاف سیاست‌های افزایش جمعیتی علی خامنه‌ای است. او دستگاه‌های دولتی را به «مقاومت خاص» در برابر اجرای سیاست‌های جمعیتی متهم کرده و گفته بود: «در حال اجرای برنامه کنترل جمعیت در راستای سند ۲۰۳۰ هستند.»

سیاست‌های کلی جمعیت در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ از سوی علی خامنه‌ای ابلاغ شد. پس از آن، زنان و مردان برای جلوگیری از باروری با سختگیری‌هایی مواجه شدند. عمل وازکتومی در مردان و توبکتومی (بستن لوله‌های رحمی زنان) در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز دولتی ممنوع اعلام شد. رهبر جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته به کرات مسؤولان وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی را بی‌توجه نسبت به سیاست‌های کلی جمعیت خود که در راستای افزایش جمعیت در ایران است معرفی کرده است.

بیشتر از زندگی